خانه > تلاش ۴

تلاش ۴

نام و نام خانوادگی مریم صادق sadegh 002
میزان تحصیلات لیسانس
سابقه خدمت ۸سال

 

سهیل ابراهیمی سید علی رضا امیری مهدی ایران منش عرشیا بابائی نعمتی مهیار جعفری
امیر حسین جوانمیر محمد حاتمی پور مهدی حسنعلی بیگی رضا حیدری عرفان خان آبادی
رضا خسرویانی محمد خیاط امیر علی ذکاوتی اول امیرمحمدذکاوتی اول امیر محمد راسخی
علیرضا شاه قلی محمد رضا شاه قلی رادین شهبازی امیر علی صادقیان محمد حسن عباسی
امیر رضا غفارزاده شهبد فرمهینی فراهانی پارسا قاید رحمت امین قربانی آراد قلندر محله
مانی کریمی کلور علیرضا کشت کار محمد مهدی کیهانی سبحان محمد خانی پرهام محمد قلی پور
بابک محمود زاده محمد حسن مرادزاده پارسا مرادی محمد نورخیز

 

۸۱ نظر

  1. سلام،معلم عزیزم از اینکه یک سال تحصیلی برای من زحمت کشیدید متشکرم و امیدوارم تابستانی خوب و همراه با سلامتی داشته باشید و من را از یاد نبرید 🙂

  2. معلم عزیزم خانم صادق امیدوارم حالتان خوب باشد من از شما برای اینکه یک سال زحمتمان را کشیده اید بسیار سپاس گزارم واز اینکه مدرسه
    تمام شده بسیار ناراحتم ودلم برایتان تنگ می شود وامید وارم تابستانی پر از شادی و نشاط داشته و امیدوارم مرا حلال کنید . خدانگهدار

  3. خانم صادق روز معلم را به شما تبریک می گویم

  4. سین‌ها در سفرهٔ هفت سین معمولاً هفت جزء یا بیشتر که با حرف سین آغاز می‌شوند قرار می‌گیرد که معمولاً از مجموعهٔ زیر انتخاب می‌شوند: سیر، سیب، سبزه، سنجد، سرکه، سمنو، سماق، سنبل، سکه، سپند، سپستان، سوهان، سوسن، سرمه، سنگک، سبزی، سیاهدانه. از این سین‌ها (و نیز اجزاء دیگر این سفره) معمولاً به نماد مفاهیمی چون نوزایی، باروری، فراوانی، ثروت، و مانند آنها یاد می‌شود. بعضی نیز این اجزاء را به خدایان ایران باستان، بالاخص آناهیتا و سپندارمذ، ایزدبانوهای آب و خاک، نسبت می‌دهند.

    سبزه از اجزای اصلی سفره شمرده می‌شود و معمولاً از گندم، یونجه، یا عدسِ سبزشده است که ممکن است بر کوزه سبز کنند. از دیگر اجزای خاص‌تر این سفره می‌توان از سمنو و سنبل نام برد که در مواقع دیگر سال کمتر حضور دارند

  5. محمد نورخیز محجوب

    سال ۱۳۹۳ با جمعه آغاز می شود و با جمعه پایان می پذیرد …
    کاش سال ۹۳ سال ظهور آقا امام زمان (عج) باشد…
    اَللّهمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج…
    معلم عزیز امیدوارم سالی خوب و پربرکت داشته باشید. از زحمات شما بسیار سپاس گزارم

  6. چشم های ما :
    بافعالیت هایی که انجام دادی اکنون متوجه شدی چشم چه کاری انجام می دهد ؟

    خداوند مهربان چشم ها را برای دیدن آفریده است.حس بینایی مر بوط به چشم است.

    ساختمان چشم:

    چشم های ما ساختمان مخصوصی دارند.در داخل چشم، سلول های عصبی ویژه ای وجود دارد که در مقابل نور حساس اند . این سلول ها به مخ پیام می فرستند وموجب می شوند که ما رنگ، نور و شکل اشیا را بینیم.

    آیا می دانی چرا ؟!

    آیا می دانی چرا بعضی از افراد از عینک استفاده می کنند؟

    آزمایش کن:

    از کسی کمک بگیر که نوشته ای را کم کم از جلوی چشم تو دور کند آنوقت ببین در چه فاصله ای تشخیص دادن نقطه ها و خواندن کلمه ها برایت مشکل می شود.

    نزدیک بینی و دور بینی :

    چشم زمانی خوب می بیند که تصویر، روی پرده ی حساس آن تشکیل شود. اما در بعضی از افراد این اتفاق نمی افتد.

    بعضی از افراد اجسام نزدیک را خوب می بینند به این افراد نزدیک بین می گویند و بعضی دیگر اجسام دور را خوب می بینند به آن ها دوربین گفته می شود.

    افراد نزدیک بین اجسام دور را و افراد دور بین اجسام نزدیک را خوب نمی بینند.

    _ فکر کنید :

    ۱ـ فکر کنید و بگویید علامت نزدیک بینی و دور بینی چیست ؟

    ۲ـ فکر کنید و بگویید برای برطرف کردن نزدیک بینی و دور بینی چه کار هایی می توان انجام داد ؟

    راه های بر طرف کردن عیب چشم :

    نزدیک بینی و دور بینی بیشتر ارثی و از عیب های چشم هستند . برای رفع
    آن ها باید :

    ۱ـ به پزشک مرا جعه کرد تا چشم را آزمایش کند.

    ۲- از عینک مخصوصی که پزشک دستور می دهد استفاده نمود.
    آزمایشگاه :

    وسایل مورد نیاز:
    ۱ـ ذره بین (به قطر ۲/۵ سانت)
    ۲ـیک عدد آیینه صاف و کوچک
    ۳ـ چراغ قوه
    ذره بین را روی سطح آینه قرار بده با یک چشم به مرکز ذره بین نگاه کن( اگر عینک داری آن را بردار) آنگاه با تنظیم ذره بین در روی سطح آینه تصویری بزرگتر از چشم خودت را خواهی دید.حال توسط چراغ قوه نور را به یکی از چشم هایت بتابان و سپس به روش با لا به مردمک چشم و تغییرات آن نگاه کن . چه تغییری مشاهده می کنی ؟ آیا اندازه ی مردمک چشمت با لحظه ای که نور به آن نتابانده بودی یکی است ؟
    نظرخودت را با دوستانت مقایسه کن .
    چگونه می شنو یم؟
    هر چیزی که صدا ایجا کند ، باعث لرزش هوا می شود . این لرزش ، در همه طرف پخش می شود‌،قسمتی از آن به گوش می رسد و سپس به پرده ی گوش که در انتهای سوراخ گوش است بر خورد می کند .لرزش هوا این پرده ینازک و پهن را می لرزاند ، لرزش پرده ی گوش به قسمت حلزون مانندی که در داخل سر قرار گرفته است ، می رسد . در این قسمت ، زشته های عصبی ویژه ای وجود دارد که به مخ می روند و پیام شنوایی را به آن می رسانند . صماخ گوش = پرده ی گوش
    آیا می دانی چرا ؟!

    ۱ ـ آیا می دانی چرا گوش بعضی از افراد سنگین است؟

    _ عیب های گوش و راه برطرف کردن آن :

    ۱ـ گاهی مواد ترشحی درون سوراخ گوش روی پرده انتهای آن جمع می شود که در گوش ایجاد ناراحتی و سنگینی می کند. در این صورت پزشک می تواند گوش را به آسانی شستشو بدهد و این مواد را بردارد .

    ۲-اگر صدای بسیار بلندی مانند انفجار در نزدیکی گوش ایجاد شود ممکن است پرده ی گوش را پاره کند .
    ۳ـکارگرانی که با ماشین آلات پر سر و صدا کار می کنند گاهی دچارناراحتی شنوایی می شوند

    ۴ـتشخیص دادن ناراحتی های شنوایی به کمک دستگاه شنوایی سنجی انجام می گیرید .

    راه های مرا قبت از گوش ها :

    برای مراقبت از گوش ها به این نکات توحه کنید :
    ۱ـ گوش ها را تمیز نگه دارید .
    ۲ـ هرگز چیزی نوک تیز مانند سوزن و چوب کبریت را وارد گوش نکنید .
    ۳ـ هرگز در گوش کسی داد نزنید ، با این کار ممکن است پرده ی گوش او پاره شود
    ۴ـ هرگز با دست ، کتاب یا چیز دیگری به گوش کسی ضربه نزنید.

    ابتدا طعم موادی مانند شکلات ، نمک ، سیب ترش و ته خیار سبز را با کمک زبان مشخص کنیدو بعد به زبان یکدیگر با دقت نگاه کنید و شکل زبان یکدیگر را بکشیدو قسمتهایی از آن را که مز ه های (شوری ،شیرینی،تلخی و ترشی) را حس کرده اید را مشخص کنید.

    اندام بویایی و چشایی ( بوییدن و چشیدن ) :
    زبان و بینی دو اندامی هستند که از نظر بو و مزه ، شبیه هم عمل می کنند . در هر دو اندام ، انتهای رشته های عصبی نسبت به مولکول های مواد بو دار و مزه دار ، حساس هستند . حس بویایی مربوط به بینی و حس چشایی مربوط به زبان است . زبان به چهار مزه اصلی ( شیرینی ، شوری ،‌ترشی و تلخی ) حساس است .

    آزمایشگاه :

    مواد لازم :
    آینه

    پنبه

    سنباده و یا سنگ پا

    آب ولرم

    _ ابتدا دستت را خوب روی سطح آینه بکش ،‌ سپس دستت را روی سطح سنگ پا وسنباده بکش چه تفاوتی بین سطح آینه با سنگ پا وجود دارد؟ پنبه را با دستانت فشار بده چه تفاوتی بین پنبه ، آینه و سنباده وجود دارد ؟
    ۲_ کف دستت را در آب ولرم فرو کن و بعد از مدتی کف دستت را روی قالب یخ بگذار چه چیزی حس می کنی ؟

    خلاصه :

    انسان دارای ۵ حس است :
    بینایی مر بوط به چشم

    شنوایی مر بوط به گوش
    بویایی مر بوط به بینی
    چشایی مربوط به زبان
    لامسه مر بوط به پوست است

    هر کدام کار مخصوص به خود را انجام می دهند و ما به کمک این حس ها می توانیم با دنیای اطرافمان ارتباط برقرار کنیم .

    آزمون از بخش اندام بویایی ، چشایی و لامسه :

    سوالات را با دقت بخوان و جواب را برای من ارسال کن .
    ۱_ پوست بدن چه کار هایی را انجام می دهد ؟

    ۲_ برای اینکه بوی چیزی به وسیله ی بینی حس شود ، چه عملی صورت می گیرد؟

    ۳_ چهار مزه ی اصلی را نام ببر؟

  7. با سلام به همگی
    به مناسبت هفته درختکاری من هرچه گشتم چیزی شیواتر از شعر آقای یمینی شریف در این خصوص نیافتم
    به دست خود درختی می نشانـــــــــــــم به پایش جوی آبی می کشانـــــــــــــــم
    کمی تخم چمن بر روی خاکــــــــــــــش برای یادگاری می فشانـــــــــــــــــــــــم
    درختم کم کم آرد برگ و بـــــــــــــاری بسازد بر سر خود شاخســـــــــــــاری
    چمن روید درآنجا سبز و خـــــــــــــرم شود زیر درختم سبـــــــــــــــزه زاری
    به تابستان که گرما رو نمایـــــــــــــــد درختم چتر خود را می گشایـــــــــــــد
    خنک میسازد آنجا را ز سایــــــــــــــــه دل هر رهگذر را می ربایـــــــــــــــــد
    به پایش خسته ای بی حال و بی تاب میان روز گرمی می رود خــــــــواب
    شود بیدار و گوید ای که اینجـــــــــا درختی کاشتی،روح تو شــــــــــاداب

    درختان با تولید اکسیژن برای ما که از ضروری ترین نیاز ما انسانها میباشد مارا در ادامه زندگی کمک می کنند.پس بیایید به آنها احترام بگذاریم. با تشکر

  8. با سلام خدمت همکار محترم خانم صادق سالروز تولدتان را تبریک عرض نموده و از طرف همه همکارا ن برایتان آرزوی سلامتی ، موفقیت و بهروزی داریم.

  9. اسم داستانهای هزار و یک شب و شهرزاد قصه گو تقریبا نامی آشنا در سراسر جهان است . به سراغ قدمت این داستانها که بروید با روایات و نظرهای بسیارگوناگون و گاه متضادی روبرو میشوید.

    نسخه کتابی که اکنون در دست ماست ( البته بعد از انقلاب با اندکی سانسور ) ترجمه عبدالطیف طسوجی تبریزی است که در زمان محمد شاه و پسرش ناصرالدین شاه از عربی به فارسی ترجمه شده و به چاپ سنگی رسیده است.

    به گفته علی اصغر حکمت ، وزیر معارف دوره رضاه شاه ، که یکی از پژوهشگرانی است که در باره هزار و یک شب تحقیقات بسیاری کرده است ، این کتاب پیش از دوره هخامنشی در هند به وجود آمده و قبل از حمله اسکندر به فارسی (پهلوی) ترجمه شده و در قرن سوم هجری زمانی که بغداد مرکز علم و ادب بود از پهلوی به عربی برگردانده شده است.

    بهرام بیضایی از دیگر کسانی که دراین زمینه کار کرده است ، در جواب به شرق شناسانی که ریشه هزار و یک شب را به اعراب و یونانیان نسبت می دهند اما از ایرانی بودن آن سخنی به میان نمی آورند چنین می گوید:
    ” هزار و یک شب اصلیتی ایرانی دارد چرا که داستان اصلی یا داستان بنیادین آن ایرانی است و آن قصه خود شهرزاد است.

    برای معرفی کتاب ناچارید داستان بنیادین را بگویید، چنانکه بیش از هزار سال پیش مسعودی و ابن ندیم چاره ای جز تألیف خلاصه داستان بنیادین برای توضیح کل کتاب ندیده اند ” .
    حرف بیضایی این بود که تصور کتاب هزار و یک شب بدون همین قصه اصلی یا چنانکه او دوست داشت بگوید قصه “بنیادین”، ممکن نیست. شما می توانید هر قصه دیگری را از هزار و یک شب حذف کنید بی آنکه کتاب آسیبی ببیند اما اگر داستان بنیادین را حذف کنید هویت کتاب از دست می رود.

    به نظر من ، اینکه شهرزاد اهل کدام تبار بوده زیاد مهم نیست . داستانهای هزار و یک شب در طول سالیان متمادی نسل به نسل بازگو شده و هر تبار و قومی داستانی به ان افزوده و رنگ و بویی به آن بخشیده و داستان سرزمین خود را در دهان شهرزاد قصه گو نهاده و به جهانیان ارسال کرده است.

    محمد بهارلو ، داستان نویس ، سالهاست که مشغول تحقیق در این زمینه است و قصد انتشار نسخه جدیدی از کتاب هزار و یک شب را دارد. وی معتقد است که قسمتهایی از این کتاب سانسور شده است و در صدد بر آمده که این قسمتها را پیدا کند و همین انگیزه نقطه گذاری و مقدمه نویسی و چاپ مجدد کتاب را فراهم آورده است.

    بهارلو نکته جالبی درباه داستانهای هزار و یک شب می گوید :

    «در هزار و یک شب سخن گفتن مساوی با زندگی و سکوت برابر با مرگ است. اگر توانستی قصه بگویی زنده می مانی. قصه گفتن یا حدیث ساختن نوعی اعتراف کردن و وصیت گزاردن است؛ یک جور بیاینه پیش از مرگ است. قبل از مرگ، زیر تیغ به هر کس مجال داده می شود قصه بگوید و با قصه گفتن جان خود را از مهلکه در ببرد. قصه گفتن حق محترمی است. نه فقط شهریار خون ریز بلکه حتا عفریتی که بچه اش به تصادف و به سهو کشته شده، به کشنده فرزنده خود مجال قصه گفتن می دهد.»

    داستان اصلی یا به قول بیضایی داستان بنیادین بدین گونه است که :

    دو شاهزاده برادر ، به نامهای شهریار (یا شهرباز) و شاه زمان ، مورد خیانت زنان خود قرار می گیرند شاه زمان ترک پادشاهی کرده و راهی دیار برادر می شود و شهریار هم به انتقام خیانت همسرش هر شب دختری را به نکاح در می اورد و بامداد دستور قتلش را می داد .
    تا اینکه دیگر دختری در شهر نمی ماند و وزیر شهریار که دو دختر به نامهای شهرزاد و دنیا زاد داشت و به شدت نگران این قضیه بود به پیشنهاد شهرزاد وی را به عقد پادشاه درمیاورد.
    شهرزاد همان شب به شهریار می گوید که خواهری دارد که هر شب با قصه های او به خواب می رود و درخواست می کند که همان شب خواهرش را به قصر بیاورند تا برای بار اخر برایش قصه بگوید .
    دنیا زاد می اید و شهرزاد قصه گویی را آغاز میکند ، شهریار هم که مسحور این قصه شده بود مهلت میدهد که فردا شب ادامه قصه را بشنود و بنابراین کشتن شهرزاد را موکول به بعد می کند و این قصه گویی ها هرشب ادامه پیدا می کند ……

  10. کسی که روح شوخی و مزاح بر او غلبه کند حسّ واقع بینی را از دست می‏دهد و آن گونه که باید حقایق را درک نمی‏کند و دیگران نیز مطالب او را جدّی تلقّی نمی‏کنند.
    آنچه از مجموعه روایات ائمه معصومین _ علیهم السلام _ استفاده می‏شود این است که مزاح و شوخی تا حدّی مطلوب است، زیرا پیشوایان دینی ما به طور مطلق از مزاح نهی نکرده‏اند بلکه شوخ طبعی را به طور نسبی و در شرایط خاص ستوده‏اند و حتّی خود آن بزرگواران گاهی مزاح می‏کردند،
    در حقیقت شوخی مثبت از صفات مؤمن است و هدفش نشاندن لبخند بر لب‌ها و کاشتن شادی در دل‌هاست که اغلب نکته‌هایی هم در آن وجود دارد . جنبه مثبت و خوب شوخی، شاد کردن دل دیگران است که ائمه نیز به آن اشاره کرده‌اند .
    چنانکه رسول خدا _ صلّی اللّه علیه و آله _ فرمود: «إنّی لأمزح و لا أقول إلا حقّا؛۱ من مزاح می‏کنم ولی سخنی جز حق نمی‏گویم.»
    واقع بین
    امام باقر _ علیه السلام _ فرمود: «إنّ اللّه عزّ و جلّ یحبّ المداعب فی الجماعه بلا رفث؛۲ خداوند انسان شوخ طبع را دوست دارد به شرط آنکه از گناه و ناسزاگویی بپرهیزد.»
    امام صادق _ علیه السلام _ به شخصی فرمود: «آیا با یکدیگر مزاح می‏کنید؟ آن مرد گفت: کم مزاح می‏کنیم. (امام _ علیه السلام _) فرمود: این طور نباشید زیرا شوخی نشانه خوش خلقی است و به وسیله شوخی برادر دینی خود را خوشحال می‏کنی. سپس فرمود: رسول خدا _ صلّی اللّه علیه و آله _ برای اینکه کسی را خوشحال کند با او مزاح می‏کرد.»۳
    و حضرت علی _ علیه السلام _ فرمود: «کان رسول اللّه _ صلّی اللّه علیه و آله _ : لیسرّ الرّجل من أصحابه اذا راه مغموما بالمداعبه؛۴ رسول خدا _ صلّی اللّه علیه و آله _ هرگاه یکی از اصحاب خود را اندوهگین می‏دید او را با شوخی و مزاح خوشحال می‏کرد.»
    و در حدیث دیگر از امام صادق _ علیه السلام _ آمده است:
    کان رسول اللّه _ صلّی اللّه علیه و آله _: «یداعب و لا یقول إلا حقّا؛۵ پیامبر خدا _ صلّی اللّه علیه و آله _ مزاح می‏کرد ولی جز حق سخنی نمی‏گفت.»
    این‏ها احادیثی بود که تا حدّی نسبت به مزاح و شوخی نظر مثبت داشت.

    جنبه‏های منفی مزاح
    از روایاتی که گذشت تا حدّی جنبه مثبت مزاح روشن شد، حال به احادیثی می‏پردازیم که جنبه منفی مزاح را بیان می‏کند.
    مزاح شخصیت انسان را از بین می‏برد:
    رسول خدا _ صلّی اللّه علیه و آله _ به امیر مؤمنان _ علیه السلام _ فرمود: «یا علی لا تمزح فیذهب بهاؤک؛۶ ای علی از مزاح بپرهیز که شخصیت تو را از بین می‏برد.»
    حمران بن اعین می‏گوید: خدمت امام صادق _ علیه السلام _ شرفیاب شدم و از حضرت تقاضا کردم مرا توصیه و سفارش کند. آن بزرگوار پس از سفارش به تقوا فرمود: «و ایّاک و المزاح فانّه یذهب هیبه الرّجل و ماء وجهه…؛۷ از شوخی بپرهیز ؛ زیرا بزرگی و عظمت شخص را از بین می‏برد و موجب ریختن آبروی او می‏گردد.»
    در حدیث دیگری نیز از آن امام می‏خوانیم که به شخصی فرمود:
    «أوصیک بتقوی اللّه و إیّاک و المزاح فإنّه یذهب بالبهاء؛۸ تو را به تقوا سفارش می‏کنم و توصیه می‏کنم که از مزاح بپرهیز زیرا ابّهت و سنگینی تو را از بین می‏برد.»
    پیامبر اکرم _ صلّی اللّه علیه و آله _ فرمود: «کثره المزاح تذهب بماء الوجه؛۹ مزاح بیش از حد آبروی شخص را می‏برد.»
    و امام صادق _ علیه السلام _ در حدیثی فرمود: «إیّاکم و المزاح فإنّه یذهب بماء الوجه؛۱۰ از شوخی بپرهیزید چرا که آبروی انسان را می‏برد.»
    امام صادق _ علیه السلام _ به شخصی فرمود: «آیا با یکدیگر مزاح می‏کنید؟ آن مرد گفت: کم مزاح می‏کنیم. (امام علیه السلام) فرمود: این طور نباشید زیرا شوخی نشانه خوش خلقی است و به وسیله شوخی برادر دینی خود را خوشحال می‏کنی. سپس فرمود: رسول خدا _ صلّی اللّه علیه و آله _ برای اینکه کسی را خوشحال کند با او مزاح می‏کرد»
    مزاح و جری شدن مردم
    اثر سوء دیگر مزاح این است که مردم به انسان جری شده و برای او ارزش و احترامی قائل نمی‏شوند. از این رو امام صادق _ علیه السلام _ فرمود: «لا تمازح فیجترأ علیک؛۱۱ شوخی مکن که روی مردم به تو باز می‏شود.»

    مزاح های نابجا را جدی بگیرید!
    مزاح

    البته روایات یاد شده در نکوهش مزاح، منظور مزاح و شوخی است که نابجا باشد و به تمسخر دیگران منجر شود و آبرو و حیثیت دیگران ریخته شود و … و گرنه مزاح و شوخی معقول اشکالی ندارد.
    گفته‌اند که: «هر چیزی تخمی دارد، و تخم عداوت و دشمنی شوخی است.»
    از مفاسد دیگر شوخی آن است که دهان را به هرزه خندی می‌گشاید و آدمی را به خنده می‌آورد، و قهقهه می زند و خنده زیاد بدون دلیل ، دل را تاریک و آبرو و وقار را تمام می‌کند.
    به این جهت خدای ـ تعالی ـ نهی از آن فرموده که: «فَلیَضحکوا قلیلاً وَ لیَبکوا کَثیراً ؛ بسیار کم بخندید و بسیار گریه کنید.»۱۲
    و حضرت رسول ـ صلی الله علیه و آله ـ فرمود که: «هرگاه بدانید آنچه من می‌دانم، هر آینه کم خواهید خندید.»۱۳
    و شکی نیست که خنده‌ی بسیار، علامت غفلت از آخرت و مرگ است.

    لبخند را با قهقهه، تعویض ننمایید!
    خنده‌ مذموم، قهقهه است که با صدا باشد، اما تبسم که کسی صدایی از او نشنود مذموم نیست بلکه ممدوح است ؛ به طوری که تبسّم نمودن پیغمبر ـ صلی الله علیه و آله ـ معروف و مشهور است.

    نتیجه گیری:
    شوخی و مزاح مذموم در وقتی است که کسی افراط در آن کند، یا مشتمل بر دروغ و غیبت باشد، یا باعث آزردگی و خجالت دیگری شود. اما مزاح اندک، که از حق تجاوز نشود و مشتمل بر سخن باطل یا ایذاء و اهانتی نباشد و باعث شکفتگی خاطری گردد مذموم نیست و مکرّر از حضرت رسول ـ صلی الله علیه و آله ـ صادر شده، و از اصحاب در خدمت آن جناب صدور یافته چنانچه بعضی از آن در کتب اصحاب مسطور و مذکور است.۱۴
    فرآوری : زهرا اجلال

  11. مغز= مغز انسان پیچیده ترین عضو در بدن موجود زنده است میلیارد ها نورون در هم تنیده ی مغز یک شبکه ی عظیم اطلاع رسانی به وجود می آورند که اعمال بدن را فر ماندهی میکند و به شماتوانایی اندیشیدن به یاد آوردن و تجسم کردن می دهد نخاع نیز از ناحیه ی مغز به سمت پا یین پشت امتداد یافته وپیام ها و نشانه هایی بین مغز و بدن رد و بدل می کند.

  12. معلم ساربان علم وعشق است_معلم میزبان مهر وعشق است _معلم ساربان معرفت ها _ خریدار دل بیدار عشق است_ معلم شمع سوزان در محبت_ بسی او ارز خریداران عشق است_ معلم ریسمان عالمین است_طنین روحبخش ماه عشق است _ معلم چون پدر بی خواب و بی تاب_ از این بابت که او مصداق عشق است_معلم را نباید برد از یاد_مقام او مقام اهل عشق است(این شعر از طرف امین قربانی تقدیم به سر کار خانم صادق عزیز)

    • سلام امین جان.مطمئناً خودت منو شناختی.باورم نمیشه تو و شعر.آخه مگه میتونی تو یک ذره فقط یک ذره از شلوغیت دست بکشی و بشینی پشت کامپیوتر و شعر درباره ی معلمت بنویسی.به هرحال موفق باشی.

  13. میرزا تقی خان امیر کبیر پدرش کربلایی محمد قربان نام داشت که نخست آشپزمیرزای بزرگ قائم مقام اول بود

  14. یک شیء وقتی صدا تولید می کند که بتواند در هوا لرزش ایجاد کند. (البته صدا در محیطهای جامد و مایع هم می تواند سفر کند.) وقتی جسمی می لرزد ذرات هوای اطراف آن حرکت می کنند.
    هر ذره ، دیگر ذرات اطراف خودش را نیز می لرزاند و به این ترتیب صدا در هوا مسافرت می کند. فرض کنید یک زنگوله کوچک را تکان می دهید، بر اثر اصابت میله داخل زنگوله به بدنه لرزش ایجاد می شود.
    وقتی بدنه زنگوله می لرزد، ذرات هوای اطراف آن حرکت می کنند و به همین ترتیب صدا تا گوش ما منتقل می شود و پرده سماخ گوش را می لرزاند.
    مغز این لرزش را به صدا تفسیر می کند و ما می توانیم بشنویم ؛ به همین سادگی! میکروفن هم شبیه گوش ما عمل می کند؛ یک پرده (دیافراگم) دارد که به وسیله امواج صوتی لرزیده می شود.

  15. سیاه کوچولو
    کار می کنه، بار می بره
    دونه هارو جمع می کنه
    داخل انبار می بره

    مورچه سیاه کوچولو
    زیرِ زمین لونه داره
    تو لونه ی زیرِزمین
    یه عالمه دونه داره

    مورچه سیاه کوچولو
    عاشق کار و کوششه
    تابستون و فصل بهار
    همیشه زحمت می کشه

    مورچه سیاه کوچولو
    خوشحاله و غم نداره
    فصل زمستون که بیاد
    آب و غذا کم نداره

  16. ▲پنی سیلین عصای دست پزشکان
    شاید خیلی از پدرومادرها در تعجب باشند که چرا پزشکان دیگر مانند گذشته پنیسیلین تزریقی تجویز نمیکنند. تنها دلیل ندادن پنیسیلین تزریقی، احتمال ایجاد یک واکنش حساسیتی کشنده است که این احتمال در مورد پنیسیلینهای خوراکی کمتر است. یک دوره درمانی پنیسیلین خوراکی، اگر درست مصرف شود، به اندازه تزریق همان مقدار پنیسیلین، موثر است. ولی اگر شما به پنیسیلین حساسیت دارید، استفاده از پنیسیلینهای خوراکی شایعی مثل آموکسیسیلین نیز میتواند برای شما مشکلساز شود.
    بههر حال پنیسیلینها یکی از مهمترین گروههای آنتیبیوتیکی محسوب میشوند. اگر چه پس از نخستین پنیسیلینی که در دسترس قرار گرفت و امروزه به طور وسیع همراه با مشتقات جدید مورد استفاده قرار میگیرد، در طی این مدت آنتیبیوتیکهای متعدد دیگری نیز تولید شده است، ولی باز هم پنیسیلینها برتری نسبی داشته و انواع آنها در حال حاضر علیه بسیاری از بیماریهای عفونی، دارویی انتخابی به حساب میآیند.
    بههر حال پنیسیلینها یکی از مهمترین گروههای آنتیبیوتیکی محسوب میشوند. اگر چه پس از نخستین پنیسیلینی که در دسترس قرار گرفت و امروزه به طور وسیع همراه با مشتقات جدید مورد استفاده قرار میگیرد، در طی این مدت آنتیبیوتیکهای متعدد دیگری نیز تولید شده است، ولی باز هم پنیسیلینها برتری نسبی داشته و انواع آنها در حال حاضر علیه بسیاری از بیماریهای عفونی، دارویی انتخابی به حساب میآیند. چرا پنی سیلین؟
    پنیسیلین متعلق به خانوادهای از داروهاست که آنتیبیوتیکهای بتا لاکتام نام دارند. پنیسیلین و آموکسیسیلین جزء این داروها هستند که نسبتا ارزان هستند و معمولا در ریشهکن کردن تعداد زیادی عفونتهای باکتریایی موثرند که این عفونتهای باکتریایی شامل عفونتهای پوست، گوش، سینوسها و سیستم تنفسی فوقانی میشود. پنیسیلین چه از راه خوراکی و چه از راه تزریقی استفاده شود، با مهارکردن ساخت دیواره سلولی باکتریها، رشد باکتریها را در بدن متوقف میکند.

  17. زاغکی قالب پنیری دید – شعر طنز

    زاغکی قالب پنیری دید
    از همان پاستوریزه های سفید!
    پس به دندان گرفت و پر وا کرد
    روی شاخ چنار مأوا کرد
    اتفاقا ازان محل روباه
    می گذشت و شد از پنیر آگاه
    گفت :اینجا شده فشن تی وی!
    چه ویوئی !چه پرسپکتیوی!
    محشری در تناسب اندام
    کشتهء تیپ توست خاص و عوام!
    دارم ام پی تریّ ِ آوازت
    شاهکار شبیه اعجازت
    ولی اینها کفاف ما ندهد
    لطف اجرای زنده را ندهد
    ای به آواز شهره در دنیا
    یک دهن میهمان بکن ما را!
    زاغ ،بی وقفه قورت داد پنیر!
    آن همه حیله کرد بی تاثیر

    گفت کوتاه کن سخن لطفن!
    پاس کردم کلاس دوم من

  18. سعید پشت میز تحریر خود نشسته و در حال مطالعه است. در همین زمان برادر کوچکترش مجید، وارد می شود. مجید به تازگی به قدرتهای جادویی(خیالی) علاقه مند شده و مدام به آزمایشهای گوناگون می پردازد. مجید باور دارد که در همه زمینه ها از برادر بزرگترش بهتر است. به همین دلیل مسابقه ای ترتیب می دهد.

    هریک از آنها باید یک بطری ۲۵۰ میلی لیتری آب که از یک شکل و یک جنس باشند را داخل فریزر قرار دهند، آب بطری هر کس زودتر یخ بزند به عنوان پسر موفق خانواده شناخته می شود. این مسابقه سه شرط دارد:
    ۱. هر دو باید از شیر آشپزخانه برای پر کردن بطری استفاده کنند.
    ۲. هر دو باید از یک فریزر استفاده کنند.
    ۳. در یک زمان باید بطری ها را داخل فریزر قرار دهند.
    آیا می توانید به سعید کمک کنید تا در این مسابقه برنده شود؟
    ↓↓↓بچه ها جواب رو به من بگید

  19. سیاست. در سال ۲۰۰۰ میلادی سرشماری جمعیت بطور تخمینی سه میلیارد و ششصد میلیون نفر بوده.

    امروزه آسیا مسکن حدود ۶۰% از جمعیت دنیا است. بیشتر این مردم هنوز روستایی و کشاورزند و در روستاهای کوچک زندگی می کنند. تقریبا ۹۰% مردم آسیا در قسمتهای شرقی و جنوبی آن زندگی می کنند، که بعضی از پر جمعیت ترین نواحی دنیا را شامل می شود.

    قاره آسیا به وسیله تنگه برینگ در شرق از قاره آمریکا و به وسیله تنگه باب المندب (عدن) و کانال سوئز و دریای سرخ در جنوب غربی از قاره آفریقا و به وسیله تنگه بسفر و داردانل و دریایی مرمره در غرب از قاره اروپا جدا گردیده است.مرز خشکی آن با اروپا کوههای اورال واقع در نیمه غربی کشور روسیه می باشد.

    آسیا سرزمینی استثنایی است؛ بدین معنی که طویلترین رودخانه های جهان، ودر وسط آسیا کوههای عظیم هیمالیا قرار دارد که بلندترین قله جهان به نام اورست در آن است، و همچنین پایین ترین سطح کره زمین که ساحل بحرالمیت (دریای مرده) است، همچنین در این قاره بزرگترین فلات جهان یعنی فلات تبت هم دیده می شود. و همچنین آسیا شامل یکی از مرطبترین نواحی دنیا به نام شریپونگی در هندوستان است. خشک ترین صحراها نیز در این قاره واقع است. ورخویانسک و ایمایا کن در سیبری، سردترین نواحی دنیا هستند. ناحیه ای نزدیک عدن در شبه جزیره عربستان یکی از گرمترین نواحی کره زمین شناخته شده است.

    بزرگترین دریاچه جهان (خزر) در این قاره قرار دارد و بزرگترین بیابانهای جهان نیز در قاره آسیا می باشد که از آن جمله: بیابان گبی نیمه جنوبی مغولستان، بیابان عربستان سعودی، کویر لوت و دشت کویر در ایران است.

    از لحاظ مذهب تفاوت آسیا با دیگر قاره ها از این حیث قابل تعمق است که همه ادیان بزرگ از آسیا برخاسته اند و سپس به سایر نواحی جهان رفته اند.ادیان عمده مردم قاره آسیا به ترتیب اهمیت عبارتند از: اسلام، بودایی، هندو، آیین کنفوسیوسی، دین برهمایی، مسیحیت و دین یهود.

    در قاره آسیا مردم به زبانهای گوناگونی تکلم می کنند.

    بیشتر مردم آسیا از نژاد سفید و زرد هستند و فقط عمده کمی سیاهپوست در آسیا زندگی می کنند. نژاد زرد بیشتر در آسیا شرقی، جنوب شرقی و آسیای مرکزی سکونت دارند. سفید پوستان آسیا به دو بخش تقسیم می شوند: آریایی ها و سامی ها؛ سکنه ایران، هندوستان، افغانستان وپاکستان آریایی هستند. اعراب و یهودیها سامی می باشند.

    منابع طبیعی این قاره عبارتند از: چای، برنج، نیشکر، ادویه، زغال سنگ، آهن، مس، قلع، نفت خام، کائوچو، خاک سفالگری، پوست جانوران خزدار، پنبه و ابریشم.

    قاره افریقا:

    دومین قاره جهان پس از قاره آسیا با وسعت ۰۰۰/۳۱۰/۳۰ کیلومتر مربع می باشد.و تقریبا جمعیتی حدود ۵۳۰ میلیون نفر در این قاره زندگی می کنند. این قاره به علت برخورداری از منابع عظیم طبیعی، تولید کننده بخش عظیمی از محصولات کشاورزی و معدنی جهان است.

    قاره آفریقا به وسیله تنگه عدن (باب المندب) و کانال سوئز از قاره آسیا و به وسیله تنگه جبل الطارق از قاره اروپا جدا گردیده است. اقیانوس هند در شرق، اقیانوس اطلس در غرب، دریای مدیترانه در شمال و دریای سرخ در شمال شرقی این قاره قرار دارند.

    کوههایی در آفریقا وجود دارد که آنقدر بلندند که در تمام طول سال قله هایش مستور از برف است. کوه کنیا یکی از این کوههاست که درست در خط استوا قرار دارد و بلندی آن ۱۷۰۴۰ پا می باشد، در شمال آن کلیمانجارو که ۱۹۳۴۰ پا ارتفاع دارد و بلندترین کوه آفریقاست واقع شده است.

    در شمال شرقی آفریقا رود نیل سومین رود بزرگ جهان جریان دارد سرچشمه نیل در خط استوا در ویکتوریا نیانزا که دریاچه ای به وسعت ایرلند است قرلر دارد و پس از طی مسافت ۴۰۰۰ میل به دریای مدینترانه می ریزد.

    در کنگو آفریقائیها کوتوله های هستند که بلندی قدشان ۴ تا ۶ پا می باشند که در آنجا زندگی می کنند.

    ادیان معتبر این قاره عبارتند از: دین اسلام که ۲۳ کشور این قاره را شامل می شود و در بقیه کشور ها پیروان این دین به طور پرکنده دیده می شوند و ادیان دیگر مانند: مسیحی، برهمائی، بودائی و همچنین در کشورهای این قاره پرستش عوامل طبیعی و مظاهر آن و حتی بت پرستی نیز به چشم می خورد.

    زبان عربی در شمال این قاره رایج است و زبانهای انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و لاتین به علت سلطه استعماری کشور های اروپایی در این قاره تکلم می شود.

    قاره آمریکا:

    قاره امریکا را همانند قاره اقیانوسیه بر جدید می نامند. ابتدا در سال ۱۴۹۲ میلادی کریستف کلمب این قاره را کشف کرد ولی بدون اینکه آن را بعنوان قاره ای جدید بنامد، سرزمین های شرقی و جزایر بین اقیانوس اطلس و دریای کارائیب فعلی را هندوستان نامیده که به هند غربی شهرت دارند. در اوایل قرن ۱۶ دریانوردی دیگری بنام آمریکووسپوچی این سرزمین را کشف و بنام قاره جدید نامید. در سال ۱۵۰۷ میلادی جغرافیادانی بنام مارتین والدسیمولر نقشه ای از این قاره منتشر و پیشنهاد کرد که این قاره بنام کاشفش امریکا نامیده شود. از تاریخ کشف امریکا تا کنون کمتر از ۵ قرن می گذرد.

    این قاره که با جزیره گروئلند حدود ۴۳ میلیون کیلومتر مربع وسعت دارد از آبهای اقیانوس منجمد شمالی تا منجمد جنوبی در بیشترین عرض جغرافیایی گسترده شده است. قاره آمریکا از ۳ قسمت آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی و آمریکای مرکزی تشکیل شده است که کانال پاناما در کشور پاناما (آمریکای مرکزی) این خشکی ها را از هم جدا ساخته است. این قاره به وسیله تنگه برینگ از قاره آسیا جدا گردیده است.اقیانوس اطلس در شرق بین اروپا و آفریقا و این قاره واقع شده و اقیانوس آرام بین این قاره و قاره های آسیا و اقیانوسه فاصله ای طولانی ایجاد کرده است.

    در آمریکا شمالی و جنوبی رودخانه های بزرگی وجود دارد، مثلا در آمریکای شمالی رود می سی سی پی که چهارمین رود بزرگ جهان می باشد جریان دارد و در آمریکای جنوبی آمازون و پارانا. همچنین در جنوب آمریکا و شمال آن آبشارهای عظیمی وجود دارد که آبشار معروف شمالی اش نیاگارا در نزدیکی شهر بافالو و آبشار جنوبی اش ایگواتسو در مرز آرژانتین و برزیل است.

    زبان اکثریت مردمان قاره آمریکای شمالی انگلیسی و آمریکای جنوبی اسپانیولی، پرتغالی و فرانسوی و مردمان آمریکای مرکزی به زبانهای انگلیسی و فرانسوی و بیشتر به زبان اسپانیولی صحبت می کنند.

    دین اکثریت مردم قاره آمریکا مسیحیت می باشد و مذاهب پروتستان در آمریکای شمالی و مذهب کاتولیک در آمریکای مرکزی و جنوبی پیروان بیشتری دارند.

    حکومت کلیه کشور های مستقل قاره آمریکا جمهوری یا جمهوری فدرال می باشد.

    در قاره آمریکا ۵۵ کشور وجود دارند که تعداد زیادی از آنها بصورت مجمع الجزایر می باشند. از این تعداد ۳۲ کشور مستقل و بقیه مستعمره کشورهای اروپایی یا آمریکا می باشند.

    قاره اروپا:

    قاره اروپا نسبتا کوچک و وسعت آن نزدیک به ۱۰ میلیون کیلومتر مربع می باشد. جمعیت این قاره حدودا ۸۰۷ میلیون نفر می باشد.

    این قاره در میان هفت قاره جهان دومین آنها از لحاظ کوچکی پس از استرالیاست. با این حال با وجود کوچکی، هیچ قاره ای در پیشرفت دنیای جدید به اندازه اروپا تاثیر نداشته است.

    نواحی شمالی این قاره به آبهای یخ بسته منجمد شمالی و نواحی جنوبی آن به دریای مدیترانه می رسد. در غرب آن اقیانوس اطلس قرار داشته و کوههای اورال در شرق، تعیین کننده مرز آن با آسیا به شمار می رود.

    این قاره به وسیله تنگه های داردانل و بسفر و دریای مرمره از قاره آسیا و به وسیله تنگه جبل الطارق از قاره آفریقا جدا گردیده است.

    از دریاهای مهم اروپا دریای سیاه، دریای اژه، دریای آدریاتیک، دریای بالتیک و دریای مدیترانه است.

    کوههای مهم اروپا سلسه کوه آلپ که بلندترین قله آن مون بلان در مرز سوییس و فرانسه است. سلسه کوه پیرند در مرز فرانسه و اسپانیا قرار گرفته است.

    رود های مهم اروپا عبارتند از: رود راین در آلمان، رود سن در فرانسه، رود دانوب در اتریش و آلمان و رود نیپر در اتحاد شوروی.

    جزایر مهم این قاره عبارتند از: انگلستان، ایرلند، ایسلند و مالت که این جزایر هر کدام کشورهای مستقلی هستند. جزایر دیگر آن سیسیل و ساردنی متعلق به کشورایتالیا، کرس متعلق به فرانسه، کرت متعلق به یونان، جزائر بالنار متعلق به اسپانیا، شبه جزیره گوتلند متعلق به دانمارک، بروتانی در شمال غربی فرانسه و …

    اکثر زبانهای اروپایی از زبان هند و اروپایی مشتق شده اند. با این حال مردم کشورهای مختلف آن بسختی زبان یکدیگر را می فهمند. زبانهای هند و اروپایی شامل انگلیسی، فرانسه، اسپانیایی، ایتالیایی، آلمانی، سوئدی و دانمارکی است.

    قاره اقیانوسیه:

    اقیانوسیه کوچکترین قاره جهان با وسعت ۶۰۸/۵۶۱/۸ کیلومتر مربع که در جنوب شرقی آسیا و بین آبهای اقیانوس آرام و اقیانوس هند واقع شده است.

    تمام کشورهای تشکیل دهنده این قاره بصورت جزیره یا مجمع الجزایر می باشند.چون اکثریت این قاره را دو کشور استرالیا و نیوزلند (زلندنو) تشکیل داده اند قسمت شمالی استرالیا به علت نزدیک بودن به خط استوا گرمتر از قسمت جنوبی آن است.مهمترین شهر قسمت غربی استرالیا شهر پرت و مهمترین شهرهای قسمت شرقی آن بریزین و سیدنی است.

    از شهرهای معروف دیگر آن ملبورن، اولاید و داورین است.

    حکومت استرالیا جمهوری پارلمانی و پایتخت آن کانبرا است که شهر کاملا جدیدی است.

    استرالیا از نظر مواد معدنی بسیاری غنی است و علاوه بر نقره، مس، سرب، اورانیوم و آهن، طلا هم دارد ولی کار عمده مردم استرالیا دامپروری است.

    نکته:

    اگر می شد جمعیت کره زمین را به جمعیت یک دهکده ۱۰۰ نفری تقلیل داد، با یکسان نگاه داشتن همه نسبت ها و در صدها حاصل کار اطلاعاتی شبیه آن چیزی می شد که در زیر می خوانید:

    ۵۷آسیایی، ۲۱اروپایی، ۱۴آمریکایی(شمالی و جنوبی) و ۸ آفریقایی در این دهکده زندگی می کردند.

    از این عده ۵۲ نفر زن و ۴۸ نفر مرد خواهند بود.

    ۷۰ نفر از آنها غیر سفید پوست و ۳۰ نفر سفید پوست و ۷۰ نفر غیر مسیحی و ۳۰ نفر مسیحی خواهند بود.

    ۶ نفر از این عده ۵۹ درصد از کل ثروت جهان را در اختیار می داشتند و هر ۶ نفر آمریکایی بودند.

    ۲۰ نفر از آنها ۸۰ درصد انرژی موجود را مصرف می کردند و ۸۰ نفر هم در جایی پایین تر از سطح کنونی استاندارد مسکن زندگی می کردند.

    ۵۰ نفر خواندن نمی داشتند و ۵۰ نفر از سوءتغذیه رنج می بردند.

    یک نفر در آستانه مرگ و یک نفر در آستانه تولد بود.

    یک نفر (بله، فقط یک نفر) تحصیلات دانشگاهی می داشت و یک نفر هم مالک یک دستگاه کامپیوتر می بود.

  20. آرزو فرامرزی ۱۳۹۱/۰۷/۲۲
    بازی رایانه ای رایانه ها که امروز تقریباً در بیشتر شئون زندگی انسان ها راه یافته اند ، هم چون دیگر ساخته های دست بشر ، دو روی سکه دارند که یک سوی آن بهره گیری درست و مفید برای سرعت بخشی دقت در کارها و کمک به پیشرفت امور است و روی دیگر آن استفاده های نادرست و نابه جاست که گاه ، آسیب های فراوان را در پی دارد .

    آثار بازیهای رایانه ای بر کودکان :

    در دنیای رایانه ، آن چه بیشتر نوجوانان را شیفته خود می کند همان چیزی است که به آن « بازی های رایانه ای » می گویند .

    فن آوری و پیشرفت کیفی این بازی ها به فاصله کوتاهی ، در ایران رواج گسترده ای یافته اند .

    بازی های رایانه ای و تأثیرات آن ها در کودکان و نوجوانان ۳

    بازی های آتاری و میکرو ، از نمونه های ابتدایی بازی های رایانه ای است که بازار اسباب بازی و لوازم سمعی و بصری را به تسخیر خود درآورده اند . تصاویر یک بعدی و بهره گیری از گرافیک رایانه ای ، ویژگی مهم این بازی هاست .

    بازی دیگری که در ادامه روند تکمیل فن آوری این بازی ها وارد بازار شده است ، بازی « سگا » است . این بازی ها که دارای تصاویر دو بعدی است تاحدود بسیاری با تصاویر واقعی انطباق دارد . هم چنین این بازی ها دارای موسیقی متن متناسب با محتوای بازی ها هستند ؛ ولی چیزی که بر شمار طرفداران این بازی ها افزوده ، بهای مناسب آن ها برای مصرف کننده است .

    جدیدترین بازی هایی که به صورت دیسک عرضه می شود ، پلی استیشن و سی دی است . بازی پلی استیشن که به بازی سونی نیز معروف است ، به تلویزیون وصل می شود و دارای واقع نمایی تصاویر بسیار بالاست از این رو این بازی ها جنبه سحرآمیزی دارند و چون نوجوان ، خود ، اجرا کننده و در بطن بازی است و همراه بادیگر شخصیت های بازی درگیر حوادث و ماجراهایی می شود که طراح بازی برای او تدارک دیده ، جذاب است .

    این بازی ها با بهره گیری از تصاویر پرتحرک و صداهای مهیج ، دنیایی از هیجان را به این انسان های تشنه جنب و جوش ارزانی می کند وهمین جذبه و کشش زیاد است که روح و جسم آنان را برده وار ، مطیع خود می سازد و به دنیایی از تخیلات می برد که خود را محور و قهرمان اصلی ماجرا می پندارد .

    این بازی ها با ترفند های گوناگون چنان تأثیری بر فکر و اعصاب فرد می گذارند که در واقع خود او نیز جزئی از مجموعه ماشینی می شود .

    محاسن بازی ها ی رایانه ای

    فرآیند یادگیری را آسان و توجه نوجوانان را جلب می کند؛
    با رایانه فراگیر ، هرچندبار که بخواهد ، می تواند موضوعی را ببیند ، بخواند و مرور کند ؛
    برنامه های بسیار متنوعی ساخته شده که به نوجوان امکان می دهد تصاویر یا داستان هایی را خلق کند و یا این که امکاناتی را ارائه می دهند که نوجوانان را با تاریخ ، جغرافیا و … علاقمند می کنند ؛
    برخی از برنامه های آموزشی ، به نوجوانان کمک می کند تا بسیاری از مهارت ها زندگی را با خود تمرین کند ؛
    بیش تر برنامه های رایانه ای در وقت هزینه ، صرفه جویی های بسیاری به همراه دارند ؛
    به نظر برخی از پزشکان ، بازی های رایانه ای به نوجوانان می آموزد که زودتر سلامت خود را بازیابند و به داروهای مسکن ، کم تر نیاز پیدا می کنند ؛
    بازی های رایانه ای هم چنین به کودکان و نوجوانان مبتلا به بیماری هایی چون « فلج مغزی» یا « نارسایی در تشخیص واژه ها » کمک می کند ؛
    بازی های رایانه ای ؛ به برخی هماهنگی ها میان چشم و دست و پرورش عضله ها کمک می کند ؛
    ابزاری است کمک آموزشی برای معلولان و پر کردن اوقات فراغت آنان .
    کودک بدون کثیف کردن لباسها و اطراف می تواند به راحتی نقاشی بکشد و رنگها را عوض کند. مثلا اگر از رنگ سبز لباس نقاشی اش خوشش نیامد به رایانه می گوید رنگ قرمز کن ، رنگ قرمز رضایت او را فراهم نکرد رنگ آبی و…
    مفاهیم و مبانی ریاضیات را با کمک شکلهای کودکانه به کودک آموزش می دهد.
    بازی های رایانه ای بچه ها را وارد دنیایی می کند که کنترلش در دست آنهاست و به همین دلیل آنها از این بازی لذت می برند.
    وسیله کمک آموزشی برای معلولین و پرکردن اوقات فراغت آنان است.
    معایب بازی های رایانه

    الف ) آسیبهای جسمانی
    چشمان فرد به دلیل خیره شدن مداوم به صفحه نمایش رایانه به شدت تحت فشار نور قرار می گیرد و دچارعوارض می گردد.مشاهدات نشان داده است که نوجوانان چنان غرق بازی می شوند که توجه نمی کنند تا چه حد از لحاظ بینایی و ذهنی برخود فشار می آورند.
    به دلیل این که کودک در یک وضعیت ثابت تا ساعتها می نشیند ، ستون فقرات و استخوان بندی او دچارمشکل می شود. همچنین احساس سوزش و سفت شدن گردن ، کتف ها و مچ دست از دیگر عوارض کار نسبتاً ثابت و طولانی مدت با رایانه است .
    پوست فرد در معرض مداوم اشعه هایی قرار می گیرد که از صفحه رایانه پخش می شود.
    ایجاد تهوع و سرگیجه خصوصاً درکودکان و نوجوانانی که زمینه صرع دارند، از دیگر عوارض بازی ها ی رایانه ای است .
    هیجان همیشگی هنگام بازی ، بر روی ارگانیسم فرد تأثیر گذاشته و پی آمد های منفی بر دستگاه گردش خون و گوارش می گذارد ، همچنین این هیجان های دروغین ، سلامت روانی کودک را به خطر می اندازد ؛
    به نظر برخی از متخصصان اعصاب و روان ، بازی های پرهیجان رایانه ای که طی آن صفحه نمایشگر رایانه ، از فلاش ها و شعاع های خیره کننده نوری پوشیده می شود ، سبب بروز هیجای های شدید عصبی در نوجوانی می شود که از نظر عصبی ضعیف هستند و برای ابتلا به صرع ، آمادگی دارند .
    به گفته پزشکان ، دلیل عمده ناراحتی صرع ، مربوط به کسانی می شود که نسبت به نور حساسیت دارند و تحمل چشمک های پی در پی نور در بازی های رایانه ای برای آنان دشوار است .
    ب) آسیب های روانی ـ تربیتی

    بازی های رایانه ای و تأثیرات آن ها در کودکان و نوجوانان ۱

    ۱٫ تقویت حس پرخاش گری
    مهم ترین ویژگی بازی های رایانه ای ، حالت جنگی بیش تر آن هاست و این که فرد باید برای رسیدن به مرحله بعدی بازی ، با نیروهای به اصطلاح دشمن بجنگد . استمرار بازی هایی ، نوجوان را پرخاشگر و ستیزه جو می سازد و تلاش می کند خواست هایش را با زور و تهاجم به دست آورد .
    ۲٫ انزوا طلبی
    نوجوانانی که همیشه با بازی های رایانه ای درگیرند ، به انزوا و درون گرایی متمایل شده و در برقراری ارتباط اجتماعی پویا با دیگران ناتوان خواهند بود . این روحیه انزواطلبی باعث می شود که نوجوان از گروه هم سالان جدا شود که این خود زمینه ساز ناهنجاری های دیگر است .
    ۳٫ تنبل شدن ذهن
    در این بازی ها ، به دلیل این که بیش تر ، کودک و نوجوان با ساخته ها و برنامه های دیگران رو به روست وکم تر قدرت دخالت و تصرف در آن ها را می یابد ، حالت انفعال گرفته و اعتماد به نفس او در برابر ساخته ها و پیش رفت دیگران متزلزل می شود .
    ۴٫ پیامد منفی در روابط خانوادگی
    در دوره کنونی که زندگی ها به سوی ماشینی شدن پیش می رود ، خودبه خود، روابط عاطفی رنگ باخته و در کنار هم بودرن خانواده کم تر شده است . در چنین وضعی ، بسیاری ازمردم از وجود تلویزیون به عنوان جعبه جادویی که باعث سردی روابط خانوادگی شده است ، یاد می کنند ؛ درحالی که جعبه جادویی دیگری با جاذبه سحرآمیزتری به نام رایانه ، نیز به زندگی ماشینی ما وارد شده و دشواری ها را دوچندان کرده است .
    ۵٫ افت تحصیلی
    به دلیل جاذبه مسحور کننده این بازی ها ، نوجوانان وقت بسیار ی را صرف آن می کنند و در واقع با مصرف انرژی عصبی و روانی خویش و با چشمان و ذهنی خسته به بستر می روند و گاه ، صبح زودتر از وقت معمولی بیدار می شوند تا پیش از مدرسه نیز اندکی بازی کنند . بی تردید این علاقه سبب افت تحصیلی خواهد شد .

    بازی های رایانه ای و تأثیرات آن ها در کودکان و نوجوانان ۲

    ۶٫ زمینه ساز ازخود بیگانگی
    دنیای مجازی ولی نزدیک به واقعیتی که در بازی های رایانه ای به تصویر کشیده می شود ، آن قدر مسحور کننده وجذاب است که مخاطب کودک و نوجوان در معرض تأثیر تمام باورهایی قرار می گیرد که از سوی طراحان این بازی ها به او القا می شود .
    رهنمودها

    اگر چنانچه قراراست از بازی های کامپیوتری استفاده کنید، بهتراست بازی های تصویری خلاق که کودکان باید به وسیله آنها، معما هایی را حل کنند، بیش از بازی های دیگر مورد توجه قراردهید.
    بازی دسته جمعی کودکان ، با ابزارهای تصویری کمتر مسئله ساز است، این اسباب بازی ها ، زمانی مخرب خواهد بود که کودک به تنهایی برای ساعات طولانی ، غرق بازی شود.
    والدین وقت بیشتری را به کودک و نوجوان خویش اختصاص بدهند. هر قدر وقت گذاری و ارتباط صحیح بین والدین و فرزندان بیشتر باشد زمینه چنین بازی هایی کمتر فراهم می شود.
    بهتراست که والدین همراه فرزندان خود به کوهستان، باشگاهها و میادین ورزشی بروند و به بازی های مورد علاقه آنها بپردازند تا انرژی عصبی و روانی آنان تخلیه شده و توجهشان ازبازی ها ی رایانه ای منحرف شود.
    به فرزندتان اجازه ندهید در فاصله نزدیکی از صفحه رایانه بنشیند.
    از رایانه های با صفحه کوچک استفاده کنید.
    نور صفحه تلویزیون را کم کنید.
    ضروری است بچه ها به طور مرتب بین دو نوبت بازی استراحت کنند.
    چشمها باید مسلط به صفحه رایانه باشد.
    روشنایی اتاق به نحوی تنظیم شود که زنندگی نور به حداقل برسد.
    بهتر است والدین با کودکان صحبت کنند که فقط روزهای تعطیلی مجاز به استفاده ازاین بازی ها هستند.
    با استدلال و منطق آسیب هایی را که کامپیوتر به کودکان وارد می آورد متذکر شوید.
    مخربترین بازی های تصویری ، بازی هایی هستند که تصاویر آنها، به طور مکرر، بر صفحه ظاهر می شوند و کودک باید به تمام تصاویری که از برابر چشم وی می گذرند، شلیک کند، لذا توصیه می شود از این گونه بازی ها کمتر در دسترس کودک قرار گیرد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *