خانه > دبستان محیط زیستی

دبستان محیط زیستی

با سلام و درود با توجه به اینکه دبستان سعادت از بهمن ۹۱ به عضویت fee  (مدارس محیط زیستی ) در آمده است. از این به بعد می توانید گزارشات و اخبار خاص این ویژگی را در این صفحه بخوانید.

زیست

۱۹ نظر

  1. با نگاهی به آیات و روایات و سیره ی اهل بیت (ع) روشن می گردد که هیچ مکتبی مانند اسلام به طبیعت و محیط زیست اهمیت نداده است . از سوی دیگر ، قرآن کریم در بسیاری از آیات ، انسان ها را به مطالعه طبیعت و عناصر آن فراخوانده است . همچنین بسیاری از سوره های قرآن کریم به نام یکی از عناصر طبیعت خوانده می شود، مانند سور شریفه بقره ، رعد ، نحل ، نور ، عنکبوت ، نجم ، فجر ، شمس ، حدید ، لیل ، قمر ، تین ، ناس و… . خداوند منان، سرنوشت بشر را به گونه ای رقم زده است که در دامان طبیعت رشد کند و به آن نیازمند باشد . طبیعت به شکلی خلق شده است که در خدمت انسان باشد و نیازهای او را برطرف کند. با در نظر رفتن این نکته که به حکم قرآن کریم همه چیز در جهان آفرینش بر پایه ی نظم و عدالت استوار است و هر چیزی به اندازه لازم آفریده شده است ، (قمر ، ۴۹) این نتیجه به دست می آید که نابسامانی های موجود در طبیعت و آلودگی های زیست محیطی ناشی از بهره وری نادرست از طبیعت و منابع آن است . فعالیت های انسان برای رسیدن به رفاه و توسعه اقتصادی و اجتماعی ، خود باعث تخریب محیط زیست شده است. این تخریب آنچنان در وضعیت آب و هوای کره زمین ، دگرگونی ایجاد کرده که سلامتی و حیات او و سایر موجودات زنده را به خطر انداخته است. شرایط به وجود آمده به حدی وخیم است که امروزه از آن به عنوان «بحران محیط زیست» یاد می شود . برای رهایی از این بحران باید به اصول اخلاقی و متون دینی بویژه اسلام مراجعه کنیم ، زیرا مبنای پیدایش بحران زیست محیطی کنونی ، بحران اخلاق در میان انسان هاست .
    در قرآن کریم از نابود کردن و تخریب محیط زیست به عنوان اعتداء (تجاوز) نام برده شده است و بر این اساس کسانی که رفتار ناشایست نسبت به محیط زیست داشته باشند، از رحمت و محبت خداوند محروم خواهند بود.(مائده ، ۸۶) درست است که خداوند طبیعت را مقهور انسان آفریده و ا نسان را به عنوان جانشین خود در زمین قرار داده است ، اما این به آن معنا نیست که او آزاد باشد تا هر گونه که مایل است رفتار کند. انسان در برابر خداوند و تمامی آفرینش مسئول است . او باید در برابر اراده ی خداوند تسلیم باشد و با صلح و صفا در کنار طبیعت زندگی کند. به عبارت دیگر ، انسانی که جانشین خداوند در زمین است باید همواره در راه حفظ و سلامت طبیعت بکوشد.
    دین پژوهان اعلام کرده اند که توجه به ارزش های اخلاقی و مذهبی ، تضمینی برای حفاظت از محیط زیست است . آنها معتقدند که انسان ها علاوه بر اجرای قوانین باید استاندارد های اخلاقی را نیز مراعات کنند تا به اهداف پایدار خود دست یابند . در دین اسلام حفاظت از محیط زیست که نسل امروز و نسل های بعدی باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند، یک وظیفه ی دینی تلقی می شود. خداوند، طبیعت را هدفمند و هدفدار خلق و تمام مخلوقات را به لحاظ کمیت و کیفیت به اندازه و متناسب آفریده است . مؤید این جمله را گفتار خداوند در قرآن کریم است که می فرماید: «ما هر چه آفریدیم به اندازه آفریدیم». یا در جای دیگر می فرماید که «زمین را هم بگستردیم و در آن کوه های عظیم برنهادیم و از آن هر گیاه و نیک ، متناسب و موافق حکمت و عنایت برویاندیم.» جهان هستی از نظم دقیقی برخوردار و تمامی مخلوقات در تعادل و تناسب و به اندازه آفریده شده اند و هر یک از اجزا و عناصر خلق شده در بقای این کره ی خاکی و در نتیجه در ادامه ی زندگی انسان نقش دارد؛ بنابراین هر تغییر نابجا و زیان رساندن به هر یک از اجزای این سیستم عظیم ، سبب به خطر افتادن حیات هستی می شود. دین مبین اسلام مملو از توصیه های حفاظت از آنچه که خدا خلق کرده است می باشد و این به مفهوم حفاظت از محل زیستن مخلوقات و یا همان حفاظت از محیط زیست است.
    بدون شک محیط زیست سالم یکی از نعمات الهی و بخشی از نظام خلقت می باشد که ریشه در جهان بینی توحیدی دارد؛ یعنی جهان و هر آنچه که در اوست ، تصویری از خداوند واحد است. در اسلام هر گونه رفتاری که منجر به فساد در عرصه محیط زیست شود نهی شده است ، چرا که خداوند بارها در قرآن کریم درباره ایجاد فساد در روی زمین هشدار داده است . از این روست که حکومت اسلامی ، کردار انسان را در مواجهه با محیط زیست ، نظارت و کنترل کرده و علاوه بر تنبیه افرادی که به محیط زیست آسیب می رسانند، به آنهایی که از نتیجه سوء کردارشان بر محیط زیست بی خبرند هشدار می دهد.
    اسلام بین انسان و محیط زیست ، جدایی قائل نیست و آنها را مکمل یکدیگر می داند، از این رو دین اسلام کامل ترین سفارشات را برای حفاظت از محیط زیست دارد و تمامی جنبه های انسانی را در ارتباطی هماهنگ و موزون با مسیر الهی ، در قرآن کریم به تصویر کشیده است.
    خوشبختانه کشور ما با قرار گرفتن در محل تلاقی فرهنگ اصیل ایرانی و تعالیم عالی اسلامی از پتانسیل بالایی در زمینه حفاظت و حرمت محیط زیست برخوردار است . کتب ادبی ما سرشار از اشعار و تمثیل هایی است که بیانگر ارزش والای طبیعت از دیدگاه ایرانیان به عنوان آیه ها و نشانه های شناخت و عشق به معبود است . آب ، نان و هر جزئی از طبیعت از دیدگاه ایرانیان تنها به عنوان منابع مصرفی محسوب نمی گردند بلکه نمونه هایی از رحمانیت ، قدرت و تدبیر باری تعالی به حساب می آیند . به همین دلیل ایرانیان به نمک که ظاهراً فراوان ترین و کم ارزش ترین منبع طبیعی است قسم می خورند ، نان را لگد نمی کنند و آلوده کردن آب را گناه می شمرند.

  2. شعار ۲۰۱۴ : “صدایتان را بالا ببرید نه سطح دریاهارا”
    شعار روز جهانی محیط زیست در سال ۲۰۱۴، آب و انرژی تعیین شد. برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد اعلام کرد که موضوع روز جهانی محیط زیست در سال جاری خطر تغییرات آب و هوایی به ویژه بلایای طبیعی و افزایش دریاها خواهد بود و بدین منظور راهکارهایی ارائه خواهد شد. در سال جاری به منظور افزایش آگاهی در مورد تاثیر تغییرات آب و هوایی در کشورها و جزایر کوچک سراسر جهان برنامه‌های خاصی اندیشیده می‌شود و همچنین به نشانه مقابله با گرمایش زمین مشکلی که امروز و فردای ما را تهدید می‌کند تدابیری درنظر گرفته می‌شود. بدین منظور شعار امسال: (( صدایتان را بالا ببرید نه سطح دریاهارا )).
    http://www.doe.ir/Portal/Picture/ShowPicture.aspx?ID=c0d1443b-2110-439a-8ba0-ae984e2da68c

  3. روز جهانی محیط زیست

    هر سال روز ۱۵ خرداد در سراسر جهان با عنوان روز جهانی محیط زیست گرامی داشته می‌شود. تاریخچه روز جهانی محیط زیست به سال ۱۹۷۲ یعنی ۳۶ سال پیش بر می‌گردد. در آن سال برای اولین بار، سازمان ملل متحد کنفرانسی را با موضوع انسان و محیط زیست در شهر استکهلم سوئد برگزار کرد. همزمان با برپایی این کنفرانس مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای را تصویب کرد که منجر به تشکیل UNEP ( برنامه محیط زیست سازمان ملل ) شد. هم اکنون ۳۶ سال است که UNEP در سراسر جهان مراسم ویژه‌ای را به مناسبت این روز برگزار می‌نماید. مراسم این روز می‌تواند به اشکال مختلف باشد مثل راهپیمایی‌های خیابانی ، همایش‌های دوچرخه سواری، نمایش ، مسابقات نقاشی و مقاله نویسی در مدارس ، درختکاری ،‌فعالیت‌های مربوط به بازیافت ، پاکسازی و… . هدف از برگزاری چنین مراسمی جلب توجه عمومی به مسایلی است که محیط زیست را آلوده می‌سازد. هر سال نیز یکی از مسایلی که شدیدا محیط زیست را تهدید می کند به عنوان موضوع این روز انتخاب می شود.

    هدف UNEP از برگزاری چنین مراسمی عبارت است از :

    بخشیدن چهره ای انسانی به مسایل زیست محیطی

    توانمند سازی مردم برای تبدیل شدن به فعالانی در زمینه توسعه پایدار و متوازن

    ارتقا این بینش عموم که جوامع در تغییر دیدگاه‌ها و در خصوص مسئله محیط زیست نقش محوری و اساسی ایفا می‌نمایند

    ترویج مشارکت با هدف اطمینان از برخورداری همه ملتها از آینده‌ای امن‌تر و سعادتمندانه‌تر

    روز جهانی محیط زیست متعلق به مردم و شامل فعالیتهای مختلفی از قبیل راهپیمایی‌های خیابانی،همایش‌های دوچرخه سورای، کنسرتهای سبز، مسابقات نقاشی و مقاله نویسی در مدارس ، درختکاری، و برنامه های بازیافت و پاکسازی می باشد.

  4. خطرات استفاده بی‌رویه از رایانه برای کودکان

    سلامت > آموزش- گروه دانش و سلامت- آرش نهاوندی:
    کودکان در سنی قرار دارند که هم باید به بازی بپردازند و هم به یادگیری و هم توانایی جسمانی خود را با فعالیت‌های ورزشی گسترش دهند.
    از اواسط دهه ۱۳۶۰در ایران طریقه بازی کودکان با ورود آتاری تغییر پیدا کرد و به‌تدریج با ورود رایانه‌های سری کومودور و کومودور۶۴، ذائقه بازی کودکان نیز دچار تحول شد. کودکانی که تا پیش از این در کوچه و پس‌کوچه به بازی فوتبال با توپ‌های پلاستیکی و چهل‌تیکه می‌پرداختند و قایم‌باشک بازی و گرگم به هوا و الک و دولک بازی می‌کردند، کودکانی که بیشتر از ذهن خود کمک می‌گرفتند و حتی اعمال چهارگانه ریاضی را روی کاغذ حل می‌کردند و از ماشین حساب استفاده نمی‌کردند، امروز بیشتر اوقات خود را در خانه سپری می‌کنند و کمتر از اتاق خود بیرون می‌آیند و پشت مانیتور رایانه، لپ‌تاپ یا نوت‌بوک خود می‌نشینند و انواع و اقسام بازی‌های رایانه‌ای را انجام می‌دهند.

    این تغییر رویکرد در بازی علاوه بر مزایا، مضرات بسیاری را به همراه داشته است؛ یکی از این مضرات کاهش شدید تحرک کودکان است. در واقع از میزان تحرک کودکان در عصر حاضر به‌دلیل نشستن ممتد پشت رایانه به میزان زیادی کاسته شده است که این امر به نوبه‌خود می‌تواند باعث بروز عوارض و بیماری‌هایی در کودکانی شود که به‌ویژه به غذاهای پر چرب و فست‌فودها علاقه دارند. در واقع عدم‌تحرک و پرداختن بیشتر وقت کودک به بازی رایانه‌‌ای می‌تواند وی را در سنین پایین مستعد ابتلا به بیماری‌هایی نظیر فشار خون و دیابت کند که عوارض ماندگار آن در بزرگسالی می‌تواند به بروز تصلب شرایین ناشی از گرفتگی عروق نیز منجر شود. از سویی کودکان نسبت به نسل‌های پیشین به‌واسطه وابستگی شدیدی که به ابزارهای فناورانه از قبیل رایانه‌ها، کنسول‌های بازی و بازی‌های ویدئویی پیدا کرده‌اند، در حال ضعیف‌تر شدن هستند،

    ماهیچه‌های بدن آنها رو به تحلیل گذاشته و قدرت فعالیت‌های فیزیکی آنها در حال کاهش است. در واقع یکجانشینی و وب‌گردی در اینترنت و اختصاص زمان زیاد در طول شبانه‌روز به بازی‌های کامپیوتری می‌توانند عوامل مهم افزایش توده چربی در اندام کودکان نسل رایانه باشد. اما ساعت‌ها نشستن پای رایانه و انجام بازی‌های رایانه‌ای تنها از نظر فیزیکی برای کودکان مخرب نیست بلکه آسیب‌های به‌مراتب خطرناک روحی و روانی را نیز در پی می‌آورد. علاوه بر این مضامین خشن بسیاری از بازی‌های رایانه‌ای امروزی باعث شد تا روحیه نسل جدید به‌شدت تغییر کند.

    نسل جدید امروزه نسل بسیار خشن‌تری شده که این خشونت در بازی‌های دسته‌جمعی کودکان امروزی نیز بروز پیدا می‌کند و می‌تواند در سنین بزرگسالی پیامدهای ناخواسته و ناگواری را برای فرد در پی داشته باشد و حتی موجب افزایش بزه و جرم‌ و جنایت شود. ازجمله دیگر معایب استفاده بیش از حد از رایانه تنبلی ذهن است. امروزه دیگر کمتر دانش‌آموزان و کودکان به جست‌وجو در کتاب‌های خود یا کتاب‌های کتابخانه‌ها می‌پردازند و بیشتر دروس خود را به‌صورت آنلاین فرا می‌گیرند و با استفاده از ابزارهای نوین کارهای درسی خود را انجام می‌دهند و بسیار کمتر از ذهن خود بهره می‌گیرند.

  5. http://petpr.ir/wp-content/uploads/2013/06/earth-day11.jpg
    روز جهانی زمین پاک هر ساله در ۲۲ آوریل مصادف با ۲ اردیبهشت در تمام دنیا برگزار و به همه مردم روی زمین یادآوری می شود که نباید سیاره خود “زمین” را فراموش کنند و به فکر حفظ آن باشند.
    روز زمین پاک مناسبت سالانه ای است که با هدف افزایش آگاهی و تجلیل از محیط زیست کره زمین نامگذاری شده است. در سال ۱۹۶۹، جان مک مونل فرزند یک مبلغ دینی مستقل و علاقمند به عرصه دین، علم و صلح، ایده برگزاری یک روز جهانی به نام روز زمین پاک را در همایش یونسکو درباره محیط زیست مطرح کرد و در همان سال پرچم زمین پاک را طراحی کرد. ]
    یکـی از مراکـز دست اندرکار این روز، دفتر بررسی آلودگی آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست است. از برنامه های مهم سازمان حفاظت محیط زیست در این روز اقدامات مردمی و دولتی در جهت معرفی افراد و سازمان های موفق در این زمینه و اجرای برنامه های عمومی نظیر پاکسازی محیط بخصوص کوهستان ها و پارک ها و اماکن عمومی توسط داوطلبین است.

    آلودگی آبها، دفع غیربهداشتی زباله، استفاده بی‌رویه از سموم کشاورزی و عدم جایگزینی طرح مبارزه بیولوژیک به جای مبارزه شیمیایی از جمله عمده‌ترین معضلات زیست محیطی هستند.
    بازیافت یا بازگردش انرژی و مواد می تواند دگرگونی و تحول آنچنان شگرفی را در به ارمغان آورد که نه تنها ظرفیت کره زمین را برای همه موجودات و از جمله انسان بالا برد، بلکه روشی خردمندانه و همگام با طبیعت نیز باشد. زیرا به نظر می رسد مهمترین عامل محدود کننده جمعیت ها در طی قرون گذشته، منابع و دستیابی به آن بوده، در صورتی که فرآیند بازیافت این عامل کنترل کننده را از پیش پای انسان برداشته و استفاده از منابع محدود کره زمین را با چرخش و بازچرخش ماده و انرژی و بدون تاثیر مخرب و پیامدهای ناگوار زیست محیطی تا ابد تداوم خواهد بخشید. با افزایش جمعیت جهان و گسترش صنایع، استفاده انسان از مواد مصرفی رو به افزایش گذاشته و متعاقب آن ازدیاد ضایعات و پسماندهای جامد و نیز آلودگی محیط زیست را به دنبال داشته است که این امر نیز آینده سیاره زمین را به مخاطره انداخته، به طوری که بازیافت مواد یکی از مهمترین ارکان برای جلوگیری از زوال مواد و منابع تجدید پذیر و تجدید ناپذیر محصوب می شود.

  6. سید ارشیا حمیدی

    احا دیثی درباره ی محیط زیست از بزرگانمان :
    امام صادق (ع) فرمدند : اب مورد نیاز مردم را الوده نکنید .
    امام علی (ع) فرمودند : نگاه کردن به سبزه موجب شادابی است .
    امام باقر (ع) فرمودند : بهترین کارها کشاوزی است .
    رسول خدا (ص) فرمودند : نخل را نسوزانید وان را در اب غرق نکنید . درخت بار ور را قطع نکنید و زراعت را به اتش نکشید زیرا شما نمیدانید
    شاید در اینده به ان نیازمند شوید .
    امام صادق (ع) فرمودند : زندگی جز به سه چیز خوش نمیشود : هوای پاک اب فراوان و گوارا زمین نرم و سست ( اماده زراعت )
    امام صادق (ع) فرمودند : زراعت بکنید و درخت بکارید . به خدا قسم ادمیان کاری برتر و پاکتر از این نکرده اند .
    رسول خدا (ص) فرمودند : هر کس درختی بکارد و در نگهداری ان بکوشد تا میوه بدهد در برابر هر چه از ان میوه به دست اید پاداشی نزد خدا
    خواهد داشت .

  7. بهترین زمان برای یاد گرفتن حفاظت از محیط زیست
    در شهر پاریس کبوترها بدون هیچ نگرانی ای در پیاده روها کنار مردم راه می روند. این پرندگان که سال ها است کسی مزاحم آنها نمی شود به قدری از بابت مردمی که به حفاظت از محیط زیست بها می دهند مورد ملاطفت قرار گرفته اند که به نظر می رسد دیگر حتی پرواز کردن را فراموش کرده اند و گاهی خودشان به معضلی برای شهرداری تبدیل می شوند. البته بحران محیط زیست ناشی از آلودگی هوای این شهر نیز به گونه ای نیست که پرندگان را از آن فراری دهد.
    شهروندان برخی از کشورها نیز لباس های را که از اجزای بدن جانوران کمیاب درست شده است را نمی پوشند تا به شکار و تجارت این جانوران رونق نبخشند.
    البته دقت و حساسیت مردم برخی از کشورها به حفظ محیط زیست تنها منحصر به دوست داشتن جانوران یا استفاده از اجناس درست شده از اعضای بدن جانوران نظیر پوست، عاج فیل و لاک لاک پشت نمی شود.
    در این کشورها مردم به زباله های رها شده در طبیعت، فاضلاب های صنعتی، قطع بی رویه درختان، نحوه استفاده از کودها و سموم شیمیایی، حفظ سلامت رودها و آب های جاری و … حساسند و هر ازگاهی شاهد فعالیت حامیان محیط زیست در این کشورها هستیم که به روش های مختلف و خلاقانه توجه خود را به حفظ محیط زیست نشان می دهند. درواقع آنها می دانند که دولت ممکن است در انجام وظیفه خود نسبت به حفاظت از محیط زیست اهمال کند. بنابراین خود شهروندان باید به حفظ محیط زیست بپردازند.
    طبیعی است که چنین حساسیتی نسبت به محیط زیست یک شبه و با زور و اجبار صرف به وجود نیامده است. بلکه حاصل سال ها آموزش در سطح عموم و به ویژه به کودکان و نوجوانان بوده است.
    تبدیل کردن امر حفاظت از محیط زیست به یک باور ذهنی و عادت تنها راهی است که در نهایت به حفظ محیط زیست می انجامد. بهترین زمان برای ایجاد چنین باوری نیز از دوران کودکی است. در این زمینه مدارس نقش حیاتی دارند. اما آن چه مشخص این است که مدیران و معلمان مدارس هنوز در این زمینه حساسیت لازم را پیدا نکرده اند.
    به عنوان نمونه می توان به نتایج تحقیقی که در سال ۲۰۰۶ به وسیله دو گروه پژوهشگران ایرانی و هندی منتشر شد اشاره کرد. این تحقیق در مدت دو سال در ۱۰۳ مدرسه در شهرهای میسور هند و تهران انجام شد و یکی از نتایج جالب آن این بود که در شهر تهران که میزان آلودگی هوا بسیار زیاد است آگاهی معلمان مدارس متوسطه این شهر درباره آلاینده ها به طور قابل توجهی کمتر از معلمان شهر میسور هند است. به نظر این محققان کلید موفقیت در آموزش های زیست محیطی آگاهی های آموزگاران است و به سختی می توان انتظار داشت که دانش آموزان مدارسی که معلمانشان در زمینه مسایل زیست محیطی آگاهی کمتری دارند، قادر به کسب مهارت های لازم برای حفظ طبیعت و ارتقای کیفیت محیط زیست در منطقه خود باشند. در نهایت از دو دولت هند و ایران به طور قاطع خواسته شد تا دوره های آموزشی مرتبط با محیط زیست را برای معلمان مدارس تدارک ببینند و به همین نسبت امکانات کمک آموزشی بیشتری در اختیار معلمان مدارس قرار دهند.
    در همین زمینه مادر یک کودک دبستانی به نمونه ای از عدم حساسیت در مدارس نسبت به موضوعات زیست محیطی اشاره می کند. او می گوید:«فکر می کنم روزانه در هر کلاسی از مدرسه پسر من یک سطل زباله کیسه نایلون جمع می شود. چون بچه ها پس از خوردن خوراکی ها نایلونی را که در آن ساندویچ و غیره برده اند را دور می ریزند. معلم ها هم نمی گویند که این نایلون ها را به منزل برگردانید و مجدداً از آنها استفاده کنید و یا آنها را تشویق نمی کند که کمتر نایلون مصرف کنند. خود من از هر روشی که مدرسه برای حفظ محیط زیست به فرزندم آموزش دهد استقبال می کنم و خودم هم آن را به کار می بندم چون نسبت به حفظ محیط زیست حساسم. اما متأسفانه تاکنون ندیده ام که در مدرسه در زمینه حفظ محیط زیست نکته جدید و عملی ای به فرزندم یاد بدهند».
    این در حالی است که کودکان ما خیلی زود مداد در دست می گیرند و بر روی کاغذ نقاشی می کنند یا مشق می نویسند. به این ترتیب می توان به آنها این گونه آموزش داد که همه اینها از چوب درست شده اند و با تراشیدن زیاد مدادها یا مصرف بیهوده کاغذها نباید موجب قطع درختان شد. در حین آموزش درباره هر عنصر طبیعی هم می توان شیوه حفظ آن را آموزش داد. آموزش درباره ارزش آب، آموزش درباره ارزش گیاهان با کمک به کودک در کاشت دانه و مراقبت از آن، شیوه های بازیافت زباله و … همگی در کلاس های مدرسه امکان پذیر است و می تواند مکمل درس ها باشد.
    مرتضی خلخالی کارشناس آموزشی با اشاره به تحولات جهان در زمینه برنامه ریزی درسی به شیوه های انجام این قبیل آموزش ها در مدارس اشاره می کند. او می گوید:«تحولی که در طراحی رویکردهای برنامه ریزی و طراحی کتاب های درسی در جهان به ویژه برای خردسالان انجام شده حاوی کاربست رویکرد تلفیقی و از آن مهم تر میان رشته ای است. در این رویکرد مرز میان درس ها و نظام های رشته ای مختلف کم و بیش رنگ می بازد و بسیاری از مباحث درسی هم میان خود و هم با زندگی روزمره انسان و محیط زیست مرتبط می شود. مطابق اصول روانشناسی پرورشی از قبیل نظریه گشتالت می دانیم که دست کم هنگامی که پدیده های طبیعی محیط زیست کنجکاوی کودک یا خردسال را تحریک می کند، او در صدد برمی آید که واقعیت ها را با آن چه که در طبیعت و در زندگی خویش با آن روبه رو است توجیه کند. تلفیق مفاهیم و تدریس یکپارچه و کل نگرانه بسیاری درس ها مانند علوم تجربی یا علوم اجتماعی به یادگیری معنی دارتر و جذاب تر می انجامد».
    برخی از کشورها پا را از این فراتر گذاشته و می کوشند در کتاب های درسی دانش آموزان را به شکل علمی با مشخصات گیاهان و جانوران بومی خود آشنا کنند.
    خلخالی می گوید:«کشور ایتالیا به علت توانایی علمی و برخورداری از متخصصان برنامه ریزی و روش ها، طرح عظیم زیست شناسی دبیرستانی آمریکا را اقتباس کرده و به جای بررسی جانوران و گیاهان آمریکایی، بیشتر از مثال های زیست محیطی خود استفاده می کند. تمامی دانش آموزان انگلستان نیز از سال ۲۰۰۲ موظف به آموختن درس شهروندی طی یک برنامه درسی ملی هستند. در این برنامه علاوه بر آموزه هایی برای رشد ابعاد وجدانی و پرهیزکاری و … پروراندن مسئولیت پذیری نسبت به مسایل زندگی و زیست محیطی لحاظ شده است».
    آموزش نحوه حفاظت از محیط زیست در مدارس و افزایش دانش و آگاهی کودکان و نوجوانان در مناطقی که طبیعت منحصر بفرد و یا حفاظت شده دارند حتی می تواند به آهسته شدن و یا توقف روند نابودی محیط زیست نیز بینجامد. همچنین از جرایم خاص این مناطق نظیر شکار غیرمجاز یا قطع درختان نادر می کاهد و فراتر از آن بر حامیان محیط زیست این مناطق می افزاید. ایجاد حس قدرشناسی نسبت به مواهب محیط زیست و زندگی و نیز توجه به صرفه جویی از نتایج دیگری است که آموزش حفاظت از محیط زیست در دانش آموزان به جا می گذارد.
    مدارس سبز، مدارسی منطبق با اصول حفظ محیط زیست
    از واژه هایی که به تدریج جای خود را در جهان و نیز ایران باز می کند، مدارس سبز است. در طراحی این مدارس به محیط زیست و ایجاد فضای سالم برای دانش آموزان توجه زیادی می شود.در برخی از مدارسی که به آنها مدارس سبز اطلاق می شود بام ساختمان مدرسه مملو از گل و گیاه است. به عنوان مثال برای درست کردن باغچه ای بر روی بام مدرسه ای در شیکاگوی آمریکا از گیاهان خودرو استفاده شده که نیازی به آبیاری ندارند. در این مدرسه کلاس علوم در بام و میان گل ها و گیاهان برگزار می شود و حتی دانش آموزان می توانند لانه سازی کبوتران را نیز ببینند. نحوه طراحی این مدرسه به گونه ای است که کاملاً با اصول صرفه جویی در مصرف انرژی و حفاظت از محیط زیست منطبق است. در این مدرسه کمتر از حد معمول آب مصرف می شود و انرژی برق از منابع قابل تجدید به دست می آید. به این ترتیب دانش آموزان با زندگی گیاهان آشنا می شوند، نسبت به حفاظت از محیط زیست حساس می شوند و با شیوه های صرفه جویی در مصرف انرژی آشنا می شوند.
    به هر صورت بسیاری از آلودگی های زیست محیطی مثل آلودگی هوا، آلودگی آب ها و نیز مواردی نظیر از بین رفتن جنگل ها و نابودی گونه های منحصر بفرد گیاهی و جانوری ناشی از ناآگاهی افراد جامعه هستند. بنابراین آموزش در سطوح مختلف جامعه خواهد توانست جلوی بسیاری از مشکلات زیست محیطی را بگیرد. در این میان مدارس با آموزش به کودکان و نوجوانان می تواند در این زمینه تأثیرات گسترده ای به جا بگذارند

    آریا رنجبر

  8. حسین فامیل محمدی

    ممنون بابت زحماتتان

  9. امیرحسین خوئینی

    پیامبر اسلام ( ص ) می فرمایند : کسی که درخت بیابانی و درخت مورد استفاده انسان را آب دهد ، بسان کسی است که انسان مؤمنی را سیراب کرده است .

    امام علی ( ع ) می فرماید : « انسانها مورد سؤال واقع می شوند حتی در مورد زمین ها و چهارپایان .

    امام صادق ( ع ) می فرمایند : درختان میوه دار را قطع نکنید که خدا بر شما به شدت عذاب فرود آورد .

    امام علی ( ع ) فرموده : راهها و خیابانهای خود را پاکیزه نگه دارید که این از رفتار پیامبران است .

    سوره جاثیه آیه ۱۲ : آ نچه در آسمان و آنچه در زمین است به سود شما رام کرد ، قطعا در این امر برای مردمی که می اندیشند نشانه هایی است

    امام صادق‏ ( ع ) فرمودند: زندگی جز با سه چیز خوش نمی‏شود: هوای پاک، آب فراوان گوارا و زمین نرم و سست

    امام صادق‏ ( ع ) فرمودند: زراعت کنید و درخت بکارید؛ به خدا قسم آدمیان کاری برتر و پاک‏تر از این نکرده‏اند.

  10. حدیث درباره ی حیوانات
    پیغمبر (ص) فرمود: پرستوها را از اینکه در خانه‏ هاتان لانه کنند، مانع نشوید.
    حدیث درباره ی زدن حیوانات
    رسول الله (ص) : لا تضربوا الدواب علی وجوهها: فإنها تسبح بحمد الله.
    پیامبر خدا (ص) : به صورت حیوانات نزنیند؛ زیرا آنها حمد و تسبیح خدا می گویند.
    حدیث درباره ی مهربانی با حیوانات
    الإمام الباقر(ع) : إن رسول الله (ص) سمع رجلا یلعن بعیراً، فقال (ص) : ارجع ، لا تصاحبنا علی بعیر ملعون.
    امام باقر(ع): پیامبر خدا(ص) شنید که مردی شتر خود را نفرین می کند، فرمود: برگرد، با شتر نفرین شده همرا ما نیا.

  11. زمانیان (خلاق1)

    تا آسمان آبی فردا

    نفسم بوی هر چیز می دهد، جز زلال یاس ها و اطلس های دیروز.

    آن قدر سرب را انبار چشم ها و ریه ها کرده ام که دیگر طعم انار و انگور را نمی فهمم.

    دلم برای آسمان آبی تنگ شده است.

    می خواهم بروم جایی دورتر از درخت های سیمانی و جوی های مسی.

    می خواهم به سرزمینی بروم که نفس هایم بوی دود ندهد.

    زیر لب هایم طعم نفت نباشد، خاکم آلوده نباشد و ماهی ها، طعم آب را بفهمند.

    به چه کسی بگویم، من مسافر پاک ترین ابرهای زمین بودم روزی؟

    از که بخواهم مرا به پاکی روستا، به شیر و نان ساده و دستان خاکی پدربزرگ برساند؟

    کجای این روزهای خاکستری پوش، پر است از شنیدن صدای چکاوکی که از بهار بخواند؟

    این جا پرستو را نمی خواهد، این جا با قناری مخالفند.

    مادر بزرگ از روزهای بدون ماسک برایم می گفت؛ از هوای صاف، از خورشید زرد، از خوشه های طلایی گندم، از سبزترین آبادی که زمین به نو رسیده بود.

    کجاست هِی هِی چوپان از بی کران دشت و کوه؟

    کجاست نی دلنشین؟

    کجاست دست های مهربان بی بی که نان تازه را میهمان سفره مان می کرد؟

    چیزی دارد گم می شود و ما نمی فهمیم.

    چیزی از ما کم می شود و ما خوابیم.

    درختی که سال ها سایه اش را دوست داشتیم، دارد زُغال کارخانه های کجا می شود؟

    آه! سرزمینی که دوست داشتم، خاکی که می پرستیدم، زمینی که عاشقت بودم! پر شده ای از زباله و لجن؛ از سرب، از دود.

    داریم با دست های خودمان، می کُشیمت، زمین خوب!

    ای مادر مهربان، ما را ببخش!.

    دعا کن روزی به آغوش بی شیله پیله ات بر گردیم.

    دعا کن این برزخ سیمان و دود تمام شود.

    دعا کن پرستوها دوباره بر گردند، بُلبل ها بخوانند، ماهی ها برقصند.

    دعا کن باد، دوباره بوی گل های بهاری را هدیه بیاورد و جنگل باشد و سبزه و میوه های آبدار و دست های مشتاق.

    دعا کن، زمین پاک!

    دعا کن که ما خودمان باشیم؛ انسان باشیم.

    دعا کن ما هم کنار تو به تلاش بایستیم تا آسمان فردا آبی تر باشد.

  12. زمانیان (خلاق1)

    دیدگاه قران در مورد محیط زیست

    بشر همواره از معنویت و فرهنگ دینی تأثیر پذیر بوده و زندگی خود را بر اساس آن استوار نموده و کوشش کرده است تا جایی که برای او امکان دارد اصول زندگیش را بر اساس آن قرار داده و ملاک های خود را از این طریق به دست آورد. نگرش او به محیط زیست به عنوان یکی از مسائل حیاتی ، تا میزان زیادی نتیجه ی تأثیرپذیری انسان از فرهنگ های آسمانی است . از این رو آگاهی یافتن از دیدگاه های این ادیان به معنای ریشه یابی این اقدامات حمایتی است.

    حفاظت از محیط زیست به معنای عدم بهره برداری یا حتی کمتر استفاده کردن از منابع طبیعت نیست، بلکه استفاده بهینه و عاقلانه از طبیعت است که همواره مورد تأکید کارشناسان بوده است . اسلام به عنوان دینی که ورای زمان و مکان می تواند نیازهای بشر را در همه اعصار پاسخ دهد ، حاوی مفاهیم ، تعالیم و راهکارهای کاملی در خصوص چگونگی مواجهه و هماهنگی با پدیده های زیست محیطی می باشد. تحقیقات دانشمندان علوم دینی در جهان نشان می دهد که تمامی ادیان الهی به حفاظت از محیط زیست توجه داشته اند ، اما دین اسلام دستورات مشخص و مؤکدی در این راستا دارد. بررسی متون و مستندات مختلف دین اسلام ، نشانگر وجود دیدگاه های مشخصی در راستای حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی است.

  13. من وقتی در سایت پیغام می گزارم پیام من فرستاده میشود ولی در قسمت دیدگاه ایمیل و اسم من باقی می ماند چرا؟

  14. سبزنامه شماره ۴
    معلمین گرامی دبستان محیط زیستی سعادت
    در راستای تحقق اهداف محیط زیستی دبستان سعادت می خواهیم که کلیه معلمین عزیز در راستای آموزش موارد محیط زیستی به دانش آموزان در قالب کلیه دروس اقدام نمایند مثلا زنگ انشا ” یک روز بدون انرژی را توصیف کنید یا تعلیمات اجتماعی در رابطه با موضوع تفکیک زباله یا در زنگ هدیه و قرآن از احادیث و آیاتی که در رابطه با این موارد آمده است استفاده گردد و آموزش داده شود.
    لطفا در راستای اجرای بهتر طرح، نظرات خود را به رابطین محیط زیستی هر پایه بفرمایید تا در اختیار دیگر کلاسها نیز قرار بگیرد. رابطین محیط زیستی هر پایه نسبت به تهیه گزارش و عکس از هر کلاس در این مورد ظرف هفته آینده اقدام می نمایند.
    رابطین محیط زیستی هر پایه: خانم جام جمی پایه چهارم، خانم کاظمیان پایه پنجم و پیش دبستانی، خانم کریم زاده پایه ششم،

  15. سبزنامه شماره ۳
    معلمین گرامی دبستان محیط زیستی سعادت
    به جهت جلوگیری از استفاده نا بجا از پلاستیک فریزر در هر روز به تعداد ۵۰۰ عدد خواهشمند است دانش آموزان خود را از این امر آگاه کرده و ظروف درب دار پلاستیکی را به عنوان جایگزین معرفی نمایید.
    لطفا در راستای اجرای بهتر طرح، نظرات خود را به رابطین محیط زیستی هر پایه بفرمایید تا در اختیار دیگر کلاسها نیز قرار بگیرد. رابطین محیط زیستی هر پایه نسبت به تهیه گزارش و عکس از هر کلاس در این مورد ظرف هفته آینده اقدام می نمایند.
    با تشکر

  16. سبزنامه شماره ۲
    معلمین گرامی دبستان محیط زیستی سعادت
    اهمیت استفاده از سرب در صنعت از یک سو و خطرات بالقوه بهداشتی و زیست محیطی آن از سوی دیگر، موجب توجه جامعه جهانی به چگونگی مدیریت صحیح زیست محیطی بازیافت باتری های سربی اسیدی شده است. باید توجه کرد که ایجاد سیستم جمع آوری یکی از اولین مراحل مدیریت صحیح زیست محیطی باتری های فرسوده است تا خطرات و اثرات زیست محیطی جانبی آنها به حداقل کاهش یابد.
    در این راستا خواهشمند است هر کلاس نسبت به ساخت یک جعبه برای جمع آوری باتری های فرسوده توسط دانش آموزان و آموزش های لازم در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.
    آموزش ها می تواند توسط خود دانش آموزان در قالب تحقیق انجام گیرد. ( چرا باطری نمی تواند زباله باشد و باید حتما جداگانه جمع آوری و بازیافت گردد.)
    ضمنا در کلاس سرکار خانم مهدی پور این طرح انجام شده است. در صورت تمایل نوشته های روی جعبه و نحوه آموزش در این زمینه را از ایشان جویا شوید.
    لطفا در راستای اجرای بهتر طرح، نظرات خود را به رابطین محیط زیستی هر پایه بفرمایید تا در اختیار دیگر کلاسها نیز قرار بگیرد. رابطین محیط زیستی هر پایه نسبت به تهیه گزارش و عکس از هر کلاس در این مورد ظرف هفته آینده اقدام می نمایند.
    با تشکر

  17. سبزنامه شماره ۱
    معلمین گرامی دبستان محیط زیستی سعادت
    در راستای تحقق اهداف محیط زیستی دبستان سعادت می خواهیم که کلیه کلاسها از داشتن گل های آپارتمانی بهره مند گردند لذا خواهشمند است از دانش آموزان بخواهید قلمه یا گلدان با خود به سر کلاسها بیاورند تا هم شاهد رشد گلها و ریشه زدن قلمه ها باشند و هم با نحوه کاشت گیاهان آشنا گردند.
    در ضمن از دانش آموزان بخواهید تا شناسنامه برای هر گیاه تهیه کنند که شامل مشخصات ذیل باشد.
    نام گیاه – تیره – نحوه آبیاری – رطوبت لازم – دمای لازم – نحوه تکثیر – بهترین فصل برای تکثیر – و هر چیز دیگری که به ذهن شما معلم گرامی می رسد.
    لطفا در راستای اجرای بهتر طرح، نظرات خود را به رابطین محیط زیستی هر پایه بفرمایید تا در اختیار دیگر کلاسها نیز قرار بگیرد. رابطین محیط زیستی هر پایه نسبت به تهیه گزارش و عکس از هر کلاس در این مورد ظرف هفته آینده اقدام می نمایند.
    رابطین محیط زیستی هر پایه: خانم ولی نژاد پایه چهارم، خانم کاظمی پایه پنجم، خانم کریم زاده پایه ششم، خانم پایه پیش دبستانی
    با تشکر

  18. دومین جلسه کمیته محیط زیستی مدرسه سعادت
    دومین جلسه کمیته محیط زیستی دبستان سعادت (دوره دوم) در تاریخ ۳/۹/۹۲ تشکیل شد.
    الف ) در این جلسه سرگروه های ۴ شاخه اصلی مدارس محیط زیستی (بازیافت، انرژی، محیط زیست و سلامت) تعیین گردیدند سعی شد سرگروه ها از پایه چهارم باشند تا در ۲ سال آینده که در این مدرسه می باشند فعالیت خود را کماکان ادامه دهند. در زیر نام دانش آموزان و مسئولیت هایشان به تفکیک آمده است.
    سرگروه ها شامل:
    محمد کریم زاده ( سرگروه بازیافت)
    آروین رزاقی ( سرگروه محیط زیست)
    آرین طالع احمد ( سرگروه انرژی)
    رضا ولی نژاد ( سرگروه سلامت)
    پارسا جام جمی ( مسئول گزارشات و نقایص کلاسی پایه چهارم)
    اشکان کاظمیان ( مسئول گزارشات و نقایص کلاسی پایه پنجم و پیش دبستانی)
    محمد کریم زاده ( مسئول گزارشات و نقایص کلاسی پایه ششم)
    زیر گروه ها شامل:
    آرمان اعوانی – امیرحسین زحمت بر – کیان کریمی – آراد معقولی – محمد حسین جهانگیر – امیر علی رحیمی – فتح اله پور – مانی کریمی – آراد قلندر – آیین دوستی – محمد حسین شاهنده – مازیار شاطری – امیر مهدی اسپید مهر – امیر حسین اسکندری – علی مراد پور – اروند کیانی مقدم – محمدرضا بابایی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *