کدبازان

«

»

فروردین ۰۳ ۱۳۹۴

Print this نوشته

تعطیلات امسال بدون اضافه وزن

بالاخره انتظار به سر رسید و سال جدید فرا رسید. بهترین زمان برای مهمانی، دید و بازدید، مسافرت و البته استراحت. به هر خانه‌ای که پا بگذارید اسباب پذیرایی با انواع شیرینیجات، تنقلات، آجیل و میوه مهیاست و اگر حواستان نباشد و پرخوری کنید بعد از تعطیلات چند کیلو اضافه وزن روی دستتان می‌ماند.
عید
اگر نگران تناسب اندام تان هستید و نمی‌خواهید بعد از تعطیلات خودتان را به خاطر چند کیلو سرزنش کنید بهتر است در همین سیزده روز بیشتر حواستان را جمع کنید. در این مطلب توصیه هایی برای پیشگیری از چاقی تعطیلات ارائه می‌دهیم. لطفا با ما همراه باشید.

خودتان را آماده کنید
اگر با خودتان رو راست باشید و نخواهید در طول تعطیلات چاق شوید بدون شک اراده ی کافی برای پیشگیری از آن را پیدا خواهید کرد. بهتر است افکار منفی مثل «من هر کاری هم بکنم چاق می‌شوم» را از ذهنتان دور بریزید و به جای آن بگویید «سال جدید را با حفظ تناسب اندام و ترک عادت‌های بد غذایی شروع خواهم کرد».حواستان باشد که در طول تعطیلات نیز حواستان به حفظ وزنتان باشد نه لاغر شدن چون با وجود مهمانی‌ها و مواد غذایی پرکالری این کار شدنی به نظر نمی‌رسد.

به خودتان ایمان داشته باشید
ثابت نگه داشتن وزن آن هم به مدت دو هفته کار چندان سختی نیست. تنها کاری که باید بکنید این است که به خودتان و اراده تان ایمان داشته باشید.

بیشتر به فکر تفریح باشید نه غذا خوردن
عید یعنی دید و بازدید و مهمانی. درست است که مهمانی رفتن بدون شیرینی و آجیل و انواع تنقلات صفایی ندارد؛ اما همه ی معنای عید هم به این نیست که مدام به فکر خوردن باشید. بیشتر وقتتان را به خانواده و دوستان‌تان اختصاص دهید و به گشت و گذار بروید. زمان بیشتری به بازی با بچه‌ها اختصاص دهید.همین کار به ظاهر ساده کالری زیادی می‌سوزاند.

مهمانی

با شکم خالی سر میز غذا حاضر نشوید و مهمانی نروید
ضرب المثل «کاه از خودتان نیست، کاهدان که از خودتان هست» را آویزه ی گوشتان بکنید. کم نیست تعداد افرادی که در مهمانی‌ها تا می‌توانند غذا می‌خورند و به اصطلاح خودشان، دلی از عزا در می‌آورند. اگر قصد چاق شدن ندارید هیچ وقت با شکم خالی مهمانی نروید و آنجا هم پرخوری نکنید؛ به خاطر اینکه معمولا روزهای سال نو در هر سفره‌ای انواع غذاهای چرب و پرکالری وجود دارد. زمانیکه با شکم خالی سر میز غذا حاضر شوید به سختی خواهید توانست خودتان را در برابر غذاهای خوشمزه و مخصوص کنترل کنید. برای پیشگیری از پرخوری بهتر است یک ساعت قبل از مهمانی یک عدد سیب یا یک لیوان بزرگ آب، چند عدد بیسکویت تهیه شده از آرد سبوس دار و یا یک مشت آجیل میل کنید. با نوشیدن آب هم تشنگی تان رفع می‌شود و هم اینکه بهتر می‌توانید اشتهایتان را کنترل کنید.

نه بگویید
قرار نیست هر جایی که می‌روید از همه شیرینی‌ها و تنقلاتی که تعارف‌تان می‌شود میل کنید. امکان دارد در طول روز به خانه چند نفر از اقوام سر بزنید. حالا خودتان حساب کنید اگر در هر خانه ای شیرینی و آجیل و غیره میل کنید نسبت به روزهای عادی چند کالری اضافه دریافت می‌کنید. شاید یک شب هزار شب نشود اما تلاش برای آب کردن چربی‌های دریافتی گاهی چند ماه زمان می‌برد.

غذایتان را با سوپ و سالاد آغاز کنید
باید بتوانید خورد و خوراک تان را تنظیم کنید. اگر چند جا عید دیدنی رفته‌اید و زیاد خورده‌اید برای شام یا ناهار بیشتر حواستان را جمع کنید. غذایتان را با سوپ سبزیجات یا سالاد شروع کنید. این مواد غذایی حجم بیشتری در معده اشغال می‌کنند و اجازه نمی‌دهند پرخوری کنید؛ برای همین غذای اصلی را کمتر میل می‌کنید که بیشتر به نفعتان است.

میوه و سبزیجات را در الویت قرار دهید
درست است که خوردن شیرین یا آجیل خیلی راحت تر از پوست گرفتن پرتقال یا کیوی و غیره است اما توصیه می‌کنیم در عید دیدنی‌ها به جای مصرف زیاد شیرینجات و تنقلات دیگر میوه میل کنید؛ چون ویتامین‌ها و مواد معدنی بدنتان تامین شده و در عین حال کالری کمتری نصیب‌تان می‌شود. در مهمانی‌های ناهار یا شام سهم بیشتری از بشقابهایتان را به سبزیجات و سالاد بدهید. حواستان باشد اضافه کردن سس‌های چرب به سالاد ایده خوبی نیست. چون با اینکار سالادتان را به غذایی پرکالری تبدیل می‌کنید.

فعالیت بدنی

ورزش را بیخیال نشوید
تعطیلات زمان استراحت است نه بی تحرکی و بخور و بخواب. حتما ورزش را در برنامه روزانه تان داشته باشید. هر روز با بچه ها به پارک بروید، بدوید یا دوچرخه سواری کنید تا مازاد کالری‌های دریافتی آب شود.

به اندازه نیازتان مواد غذایی بخرید
بعضی‌ها عادت دارند قبل از تعطیلات یخچال و گنجه‌ها را پر از مواد غذایی می‌کنند تا در تعطیلات مجبور به خرید نشوند. اما گاهی پیش می‌آید به دلیل سررسیدن تاریخ مصرف مواد غذایی، خودتان را مجبور به مصرف سریع آن ها بکنید در حالیکه نیازی ندارید.علاوه بر این وجود جعبه‌های بزرگ شیرینی و شکلات یا دسرهای رنگارنگ شما را به خوردن بیشتری تشویق می‌کند. سعی کنید بیش از حد نیازتان خرید نکنید.

مصرف زیاد نوشیدنی‌های شیرین، گازدار و پرکالری ممنوع
انواع نوشیدنی‌های شیرین، گازدار و پرکالری میزان قند خون را به هم می‌ریزند و اشتهای شما را بالا می‌برند. این قبیل نوشیدنی‌ها کالری زیادی نصیبتان می‌کنند بدون اینکه مواد مغذی به بدنتان رسانده باشند. از آنجایی که در ایام عید مصرف شیرینی و آجیل و تنقلات بیشتر می‌شود بهتر است از خیر نوشیدنی‌های گازدار و شیرین بگذرید تا میزان کالری دریافتی‌تان بیش از حد نشود.

عید دیدنی ها را تا سیزده بدر کش ندهید
اگر عادت کنید هر روز به مهمانی بروید و هر بار به خاطر اینکه «دل صاحبخانه نشکند» هر آنچه تعارفتان بشود را میل کنید خودتان حساب کنید تا روز سیزده بدر چه میزان کالری به بدن تان رسیده است! سعی کنید همان چند روز اول دید و بازدیدها را تمام کرده و بعد از آن به ورزش، تفریح و گردش بروید. تا می‌توانید تحرکتان را بیشتر کرده و از وقتتان استفاده کنید.

قید صبحانه را نزنید
اگر بدون صبحانه خوردن روزتان را شروع کنید بدون شک شیرینی، آجیل، چیپس، شکلات و نوشیدنی‌های شیرین زیادی مصرف خواهید کرد. به خاطر اینکه با شکم گرسنه روز را آغاز کرده اید و انرژی لازم را با خوردن صبحانه به دست نیاورده اید. طبیعی است که برای تامین انرژی بدن به سمت مواد غذایی شیرین بروید.
محققان دانشگاه لید انگلستان به این نتیجه رسیده اند که خوردن صبحانه مانع از ریزه خواری در طول روز می‌شود و افراد بهتر می‌توانند اشتهایشان را تا شب کنترل کنند. در نتیجه امکان چاقی و اضافه وزن کاهش می‌یابد. اگر صبح میل به صبحانه ندارید شاید یکی از دلایلش این باشد که در وعده ی شام پرخوری می‌کنید. بهتر است شب‌ها شام سبکی میل کنید تا صبح با اشتها از خواب بیدار شوید.
خوردن احساسی

غذا خوردن از روی احساسات ممنوع
اگر عادت دارید از روی احساسات یعنی به دلیل تنهایی، بی حوصلگی و بیکاری غذا بخورید بهتر است حواستان را جمع کنید. چون در ایام عید هم زمان و هم مواد غذایی کافی برای اینکار وجود دارد. متاسفانه غذا خوردن و ریزه خواری احساسی افراد زیادی را درگیر می‌کند و بزرگ و کوچک ندارد. البته این عادت یکی از دشمنان اصلی تناسب اندام محسوب می‌شود. حواستان باشد زمانیکه احساس کسالت، بی‌حوصلگی یا حتی استرس و خستگی به سراغتان آمد به فکر کارهای دیگری برای سرگرمی و حفظ آرامش تان بکنید. به عنوان مثال به دوستانتان زنگ بزنید، کتاب بخوانید، فیلم ببینید، احساساتتان را بنویسید و خلاصه هر کار دیگری غیر از خوردن انجام دهید تا حال و هوایتان بهتر شود.

از بین تنقلات شکلات سیاه را دریابید
به هر حال نمی‌شود به طور کامل از مصرف شیرینی یا شکلات و غیره چشم پوشی کرد. البته لازم هم نیست که چنین کاری بکنید و خودتان را آزار دهید. هر چه باشد عید است و وسواس زیاد آزارتان خواهد داد. بهترین کار این است که سراغ شکلات سیاه بروید. توجه داشته باشید هر چه میزان کاکائوی شکلات بیشتر باشد معنی اش این است که حاوی آنتی اکسیدان‌های بیشتری است و کالری کمتری دارد. توصیه می‌کنیم شکلات‌های ۸۵ درصد یا بیشتر را انتخاب کنید. نتایج پژوهشی که در دانشگاه کپنهاگ دانمارک انجام شده است نشان می دهد افرادی که دو ساعت و نیم قبل از غذا شکلات سیاه می‌خورند به میزان ۱۵ درصد کالری کمتری دریافت می‌کنند. علاوه براین شکلات سیاه حاوی منیزیم است که انرژی زیادی به بدن می‌دهد و شما را سرحال می‌آورد. کاکائو همچنین حاوی آهن است. البته توجه داشته باشید که نباید در مصرف این ماده غذایی نیز زیاده روی کنید و مصرف روزانه یک مربع از این شکلات‌ها کافیست.

درباره‌ی نویسنده

گلی نژاد (تلاش3)

Permanent link to this article: http://www.saadat-school.ir/1394/01/%d8%aa%d8%b9%d8%b7%db%8c%d9%84%d8%a7%d8%aa-%d8%a7%d9%85%d8%b3%d8%a7%d9%84-%d8%a8%d8%af%d9%88%d9%86-%d8%a7%d8%b6%d8%a7%d9%81%d9%87-%d9%88%d8%b2%d9%86/

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

می‌توانید از این تگ‌های اچ‌تی‌ام‌ال استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>