خانه > مقاله > احترام به دانش آموزان

احترام به دانش آموزان

احترام به دانش آموز برای رعایت هنجارهای مدرسه

در دبستان پسرانه در آغاز سال تحصیلی با تاخیر، غیبت، خوردن تنقلات و جویدن آدامس در میان دانش آموزان روبه رو شدم، عادت های غلطی که با هیچ ارشاد گروهی و فردی مسئولان مدرسه هم رفع نشده بود، به طوری که حتی نارضایتی دانش آموزان و برخورد نکردن با این ناهنجاری ها باعث شده بود که کلاس و مدرسه با موفقیت کمی روبه رو شود.
بعد از معلم وارد کلاس شدن، تاخیر مکرر نیمی از دانش آموزان به شکلی که در بعضی از روزها در دو ساعت نخست، آموزش مختل می شد، شکستن صندلی دبیر و میز و نیمکت، قبول نکردن مسئولیت ارتکاب آن، بی اجازه در میزها جابه جا شدن، بی اهمیت بودن نسبت به کلاس، آدامس جویدن و خوردن انواع تنقلات به شکلی که زباله های آن مشخص بود و اعتراض هر روزه مستخدم را به دنبال داشت، تنها بخشی از ناهنجاری های رفتاری دانش آموزان سر کلاس بود. براین اساس تصمیم گرفتیم با همکاری مدیر وضع عمومی آموزشگاه را با دقت بررسی و مهمترین عواملی که نظم مدرسه را چه کلاس و چه خارج از آن (حیاط مدرسه، زنگ تفریح و هنگام رفتن به خانه) مختل کرده است، را شناسایی کنیم.
بنابراین در اولین فرصت با دانش آموزان صحبت کردیم، به طوری که در هر سه کلاس آموزشگاه در فرصت های مناسبی نظر دانش آموزان را به شکل کتبی دریافت کردیم. علاوه بر این برای اینکه اطلاعات دقیق و موثق تری جمع آوری کنیم، تصمیم گرفتیم نظرات دانش آموزان و همکاران مان را هم جویا شویم.
کاربرد القاب زننده و اصطلاحات نامانوس از سوی معلم نسبت به دانش آموزان، پرداختن به شخصیت و منش دانش آموز به جای انتقاد از موقعیت های مشکل ساز، بروز بدرفتاری در دانش آموزانی که در انجام تکالیف یک درس مشکل دارند، بروز بدرفتاری در دانش آموزانی که برای تغییر رفتار مورد انتقاد و سرزنش یا تحقیر قرار می گیرند، تاخیر بعضی از دانش آموزان به علت آشفتگی درونی خانواده های آنها، خواب ماندن و تاخیر برخی دانش آموزان به علت تماشای فیلم، سی دی و یا بیدار ماندن تا دیروقت، رعایت نکردن هنجارها به علت خصوصیات عاطفی، اجتماعی و جسمانی، علاقه نداشتن دانش آموزان به درس و ادامه تحصیل و احیا برای حضور در مدرسه، آشنا نبودن معلم با احساساتی که در یادگیری دخیل اند، نبود رویه یکسان در برخورد با دانش آموزان خاطی و سلیقه ای بودن روش برخورد با همکاران و نبود همکاری لازم بین مدیر و همکاران از جمله یافته هایی بودند که در تجزیه و تحلیل ها به آنها دست یافتم. بنابراین به این نتیجه رسیدیم که برای تغییر رفتار دانش آموزان باید از تشویق و ستایش رفتارهای خوب آنها استفاده کرد و با آنها رفتاری محترمانه و دوستانه داشت و در برخورد با اشتباهات و خطاهای احتمالی دانش آموزان صبورانه و منطقی واکنش نشان داد، همچنین به انتظارات نوجوانان توجه کرده و از به کار بردن کلمات نیش دار خودداری شود، چرا که در برخورد با دانش آموزان خاطی باید با موقعیت مشکل زا برخورد شده و نه با شخصیت دانش آموزان، در نهایت نیز با استفاده از یک رسم بزرگ، مهمترین ناهنجاری های آموزشگاه و مکانیسم برخورد با ناهنجاری هایی چون بعد از معلم وارد شدن، سوت زدن، آشغال پرتاب کردن در آن نوشته شده و در جایگاهی در برابر دید دانش آموزان قرار گیرد.

 

همچنین ببینید

پذیرفته شدگان مدرسه نمونه دولتی

ما کارکنان دبستان سعادت ضمن تبریک به این عزیزان برایشان آرزوی سلامتی و موفقیت از …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *