خانه > مقاله > تمرکز کودکان

تمرکز کودکان

مکانی موثر در مطالعه و یادگیری کودکان/ لزوم آموزش برنامه ریزی به کودکان

والدین باید سعی کنند روش برنامه ریزی در مطالعه و یادگیری را به کودک خود بیاموزند و البته اگر کودک در هنگام آموزش با مزاحمت مواجه شود، ح123تی بهترین برنامه های آموزشی هم نمی تواند موثر باشد.
یکی از دغدغه های والدین عدم تمرکز کودکان در مطالعه و یادگیری است، چرا که این امر روند درسی آنها را مختل می کند. اما اینکه یک کودک تمرکز فکر ندارد، آموخته ها را زود فراموش می کند و تمایلی به درس و مشق ندارد، علت های زیادی دارد و البته به همان اندازه هم راه چاره دارد.

اول باید بررسی شود که آیا شرایط خارجی و فضای آموزشی برای کودک به اندازه کافی مهیا و مناسب است. در این مبحث توصیه های مفیدی ارائه می شود که بتوانید با آنها ذهن هوشیار کودک خود را فعال کنید.

به کودک خود کمک کنید
سرزنش هیچ کمکی به کودک نمی کند و فقط باعث می شود که تصویری منفی از خودش پیدا کند. بهتر است با او در این مورد صحبت کنید که چگونه تقسیم کار کند و به طور مفید و موثر برای خودش برنامه ریزی داشته باشد. سعی کنید با انجام تشویق های به موقع توانایی های کودک را تقویت کنید او را به خاطر ناتوانی هایش سرزنش نکنید.

محلی برای درس خواندن
کودک باید تا جایی که ممکن است محل مشخصی برای درس خواندن داشته باشد که تمام و سایل مورد نیازش برای این کار در دسترش باشد. بهترین مکان اتاق خود اوست. به این ترتیب جابجا کردن های بی مورد کیف و کتاب حذف می شود و همه چیز از خط کش گرفته تا مداد و دفتر در دسترس او قرار می گیرد. حسن دیگر این کاراین است که کودک می تواند برنامه آموزش خود را زمان بندی کند و موقع درس خواندن به محل تعیین شده خود برود و نیز در آخر هفته یا اوقاتی که میهمان می آید کودک می تواند در یک محل خلوت فکر خود را روی درس متمرکز کند.

یک اتاق کار کامل چگونه جایی است؟
کودک طی سالیان متمادی ساعت های زیادی برای آموزش پشت میز می نشیند، پس همین میز کار است که شرایط مکان درس خواندن را مشخص می کند. محل کار باید با نیازمندی های کودکتان متناسب باشد نه با ذوق و سلیقه دیگران. این کودک است که باید در محل کار خود احساس آرامش داشته باشد نه والدین.

بر همین اساس باید دقت شود که محل کار کودک ویژگی هایی را داشته باشد. یک میز مناسب میزی است که همراه با کودک رشد کند به عبارتی دیگر ارتفاع میز قابل تنظیم باشد و سطح آن به اندازه کافی برای کار و سیع باشد. حالت نشستن در یادگیری موثر است. ارتفاع صندلی هم باید قابل تنظیم باشد. پای کودک باید به زمین برسد. بهتر از همه صندلی هایی هستند که در ساخت آنها وضعیت استخوان بندی و ستون فقرات انسان منظور شده، در نشستن های طولانی مدت ایجاد خستگی نمی کنند و از تغییر شکل ستون فقرات و اندام های بدن پیشگیری می کنند.

وسایل اصلی که بیشتر اوقات هنگام درس خواندن مورد نیاز هستند مانند کاغذ،دفتر،مداد و مداد رنگی و…باید همیشه در دسترس باشد.گرچه نور طبیعی بهترین منبع نور است ولی در هر حال میز کاربه یک چراغ مطالعه هم نیاز دارد. بهترین مسیر نور دهی برای بچه های راست دست از بالای شانه چپ آنها و برای بچه های چپ دست از بالای شانه راست آنها ست.

هر کاری در موقع خود
چه زمانی برای انجام تکالیف مدرسه و درس خواندن مناسب است؟هنگامی که کودک از مدرسه بر می گردد باید اول کمی استراحت کند،غذایش را با آرامش صرف کند و فرصت کافی برای حرف زدن و بیان آنچه که در دل دارد به او داده شود. می تواند کمی هم بازی کند ولی نباید دیر وقت و شب درس و مشق را شروع کند.بهترین ساعت آموزش در کودکان متفاوت است ولی به طور معمول بیشترین کارآیی در هنگام عصر یا اول غروب است.این نکته هم مهم است که کودک همیشه در همان ساعت معین و برنامه ریزی شده درس بخواند.

کودک چند درصد کارهایی را که شروع کرده متوقف می کند و بعد از مدتی آن را تمام می کند یا اصلا دنبالش را نمی گیرد؟کتابی را باز می کند و بعد از خواندن چند سطر آن را باز می گذارد و دنبال کار دیگری می رود و یادداشت های نیمه کاره مدام ازاین گوشه میز به گوشه دیگر می رود. عوامل انحراف توجه فراوان است. بازدید سرزده یک دوست، منتظر ماندن برای گفتگوی اینترنتی، نوشتن تبریک تولد برای مادر بزرگ، استفاده از هوای مناسب برای یک سفر تفریحی با دوستان. کودکان هم اغلب برنامه هایی فراتر از توان خود پیش بینی می کنند و مانند آدم بزرگ ها با این احساس آشنا هستند که کلی زحمت کشیده اند ولی باز هم به آن کاری که می خواستند نرسیدند.

زمان آموزش هم مانند محل آموزش باید با دقت کافی انتخاب شود.به طور اساسی باید بین برنامه ریزی کلی و برنامه ریزی دقیق تفاوت قائل شد. برنامه ریزی کلی آموزش شامل مقاطع زمانی بلند مدت مثلا چندین هفته می شود. سعی کنید روش برنامه ریزی را به کودک بیاموزید. اگر کودک در هنگام آموزش با مزاحمت مواجه شود،حتی بهترین بر نامه های آموزشی هم نمی توان موثر باشد و زمان بیهوده تلف خواهد شد.

استراحت در بین آموزش معمولا فراموش می شود،در حالی که از عوامل مهم موفقیت است.تلاش بیش از حد و بدون استراحت احتمال این خطر را دارد که کودک در پایان برنامه آموزش همه آموخته ها را فراموش کند و آخرین بخش آموخته ها را فقط به صورت سطحی به یاد آورد. زمان آموزش فعال و استراحت در بر نامه ریزی آموزشی باید به طور متناوب لحاظ شوند والدین معمولا این اشتباه را تکرار می کنند که کودکان را برای تمام کردن تکالیف تحت فشار قرار می دهند.

عدم توجه به اینکه کودک پس از فعالیت آموزشی به استراحت نیاز دارد، نتیجه مثبتی نخواهد داشت. وقتی افکار کودک آشکارا متوجه درس نیست و نمی تواند فکر خود را متمرکز نماید یا آثار خستگی در چهره او نمایان می شود موقع قطع درس و شروع استراحت است.

همچنین ببینید

تبریک به مناسبت ولادت حضرت علی (ع)

میلاد امام علی(ع) آغازگر اشاعه عدالت و مردانگی و معرف والاترین الگوی شهامت و دیانت، …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *