خانه > مقاله > مراحل وروش آموزش خواندن درابتدایی

مراحل وروش آموزش خواندن درابتدایی

به طور کلی ۳ الگوی مشخص برای درک خواندن وجود دارد :
۱ – الگوی داده محور ( الگوی گاف )
۲ – مفهوم محور ( گودمن )
۳– مدل تعاملی خواندن ( الگوی جاست و کارپنتر (
الگوهای داده محور :
واژه ها معانی خاصی دارند . برای یادگیری متن خوانده شده باید معانی واژه ها وتداعی آن ها را مشخص و آن ها را در نظم مناسبی که جمله تعین می کند قرار داد . بر اساس این دیدگاه درک خواندن رمزگشایی است . مثل الگوی گاف . در این الگو نقش چشم موثر است . به نظر او خوانندگان حرف به حرف و واژه به واژه در خواندن جمله پیش می روند .
الگوی مفهوم محور( گودمن) :
تاکید خود را بر دانش قبلی می گذارند . انتظارات خوانندگان درباره ی موضوع تعین کننده فرایند درک است . در این دیدگاه خوانندگان از نمادهای مکتوب روی صفحه برای ساختن معنا استفاده می کنند .
مدل تعاملی خواندن :
این مدلی است که بیش تر مورد پذیرش قرار گرفته . بر اساس این مدل ما هنگام خواندن با متن به صورت منفعل برخورد نمی کنیم بلکه فهم و درک ما از متن حاصل تعامل فعال ذهن با عناصر نوشتاری است .
روش های آموزش خواندن:
۱ – رمز گشایی : ترجمه ی واژه های مکتوب به تلفظ معادل آن ها
۲ – واژگان : اسناد معنا به واژه ها و فعال سازی شبکه ای از تداعی ها
۳ – درک جمله و بند : واحد های متن باید مناسب نقش های کارکردی آن ها باشد . ( مانند مسند و مسند الیه جمله و جمله ی عنوان )
۴ – درک متن : متن کامل باید هم چون هستی مستقل مثلا گزارش ( روایت ) ، توضیح و گفتار درک شود .
در کتاب یادگیری خواندن روش های خواندن را دو نوع دانسته :
۱ – رمزگشایی ( تاکید بر رمز ) یادگیری را رابطه ی بین آواها و حروف می گذارد
۲ – تاکید بر معنا که در خواندن، معنا را بر رمزگشایی ترجیح می دهد مثل ببین و بگو در کتاب های بخوانیم
در پایه ی اول :
در خواندن باید بیاموزیم که بر ابعاد مناسب واژه ها، حروف، جملات و متن تمرکزکنند تا خواندن ما موثرتر خوانده و درک شود .
در سال اول با آموزش حروف الفبا و مهارت های اولیه ی خواندن هدف ها و توانایی
بلند خوانی و صامت خوانی متن ساده –رمزبرگردانی نمادهای نوشتاری، توانایی دریافت ارتباط معنایی یک متن ساده – توانایی برسی متن ساده و کوتاه – توانایی به کارگیری کارافزارهای مناسب در خواندن – توانایی عادات مطلوب در خواندن – گسترش دایره ی دید در خواندن است که در قالب فعالیت های کتاب بخوانیم و قسمت های دیگر کتاب به این اهداف می رسیم ، از پایه ی دوم به بعد سعی می شود با استفاده از متونی که به زبان ساده تدوین شده اند و هرکدام موضوعی خاص را دنبال می کنند پیام اصلی درک شود .
در پایه ی دوم :
فعالیت گوش کن و بگو : ارزش یابی میزان درک دانش اموز از مطالب متن درس و دریافت پیام درس
با شروع سال سوم تاکید خواندن از یادگیری خواندن به خواندن برای یادگیری منتقل می شود.
مثال : به دانش آموزان مقاله ای کوتاه درباره ی یک موضوع داده شده تا حداقل بخشی از محتوای مقاله را فراگیرند و به خاطر بسپارند.
در پایه ی چهارم
فعالیت های بخوانیم ، قسمت درک و دریافت : ارزش یابی میزان درک دانش آموزان از مطالب درسی است و معلم در میابد که دانش اموز تا چه حد کحتوی و یام درس را دریافت کرده و هم دانش آموز مفاهیمی که درک نکرده را از زبان هم کلاسی هایش می شنود و خلا اطلاعاتی خود را جبران می کند .
واژه آموزی و واژگان :
یکی از راه های واژه آموزی کشف روابط مفهومی واژگان به صورت های زیر است .
هم مفهومی :
خواندن یک طبقه از واژگان که ارتباط معنایی با هم دارند .
هم معنایی :
سپهر : آسمان
تضاد معنایی :
خواندن دو کلمه که از نظر معنای مغهومی مخالف هستند ، راهی برای واژه اموزی هستند. مانند شب و روز، سرد و گرم
کلمه های متشابه :
صورت املایی و گفتاری یکسانی دارند مانند : ( شیر جنگل، شیر خوردنی، شیر آب )
یا مانند هم نوشته نمی شوند ولی از نظر گفتاری هم آوا هستند مانند (خوار، خار) (ثواب، صواب)
روان خوانی :
هدف توسعه ی توانایی خواندن نماد های نوشتاری و تصویری، توانایی دریافت ارتباط معنایی در بخش های یک متن ساده، توانایی درک پیام اصلی متن ساده و …
با هم بخوانیم :
زمینه ای مناسب برای زبان آموزی .
در پایه ی پنجم
با استفاده از فعالیت های درک و دریافت، واژه اموزی و گسترش واژگان ، هم مفهومی، هم معنایی و تضاد معنایی، کلمه های متشابه، نکته و گفت و شنود سعی می شود با توسعه ی سرعت بخشیدن و توانایی و گسترش در تمام مهارت های خواندن دانش آموز پیشرفت کند . مثلا در هم مفهومی : خواندن یک طبقه از وژگان که ارتباط معنایی با هم دارند .
مانند واژه های زیر که همه از نظر مفهومی با واژه ی سفر در یک فضا قرار می گیرند.
سفر، چمدان، بلیت، اتوبوی، مسافر، … و یا مثال های دیگر

همچنین ببینید

درس خواندن مثل دوچرخه سواری!

درس خواندن مثل دوچرخه سواری! شش راه برای اینکه مثل آب خوردن از پس درس …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *