خانه > مقاله > تعطیلات تابستانی و اوقات فراغت کودکان

تعطیلات تابستانی و اوقات فراغت کودکان

چگونگی گذراندن اوقات فراغت دانش آموزان درتعطیلات تابستان از اهمیت خاصی برخوردار است زیرا این ایام طولانی است ودرصورت هدایت نشدن آنان وعدم وجود امکانات وتسهیلات کافی برای این امر موجب صدمات روحی وانحرافات اجتماعی آنان راهم می شود پس باید بیش ترین استفاده را از این ایام نمودزیرا : اوقات فراقت ازدیداجتماعی مانع بروزانحرافات اجتماعی -ازدیداقتصادی باعث افزایش کاروتولید-ازدیدسیاسی مانع بحرانهای سیاسی وآشوبهای اجتماعی واز نظرروانشناسی باعث بهداشت روان و تضمین سلامت انسانهاوایجادنشاط می شود.اوقات فراغت باعث آزادشدن انرژی کودکان و نوجوانان شده ومنجربه خودشکوفایی و آشکارشدن استعدادهای آنان می شودکه این امر نقش مهمی درتکوین شخصیت فردی ،اجتماعی وآینده ی این نسل ایفا می کند و آنان راازنزدیک شدن به علایق تمایلات وآرزوهای خودکمک می کند و به همین علت گذراندن بهینه اوقات فراغت کودکان ونوجوانان بیانگر درجه سلامت آنان است .  امام صادق(ع) می فرماید:سلامت ، نیرومندی ، فراغت ، جوانی ، نشاط و بی نیازی خودرا فراموش نکن ودردنیاازآن ها بهره برداری کن ومتوجه باش که ازاین سرمایه های عظیم به نفع معنویات و آخرت خوداستفاده نمایی. دربرنامه ریزی تهیه ی اوقات فراغت باید به گرایش ها ، تمایلات ونیازهای کودکان ونوجوانان توجه نمود.

  زمینه هاوفعالیت های اوقات فراغت :

۱ – ورزش : ورزش یکی ازصور مهم گذراندن اوقات فراقت بوده وبسیاری از دانشمندان گرایش انسان به ورزش وبازی را ناشی از  یک نیاز فطری وغریزی می دانند ومی گویند همچنان که علم ، خواب ، خوراک و استراحت دارای هدفی است .تفریح وسرگرمی هم  دارای نتیجه ی مفید است و بایددر جهت اهدافی باشد .  یکی از مهم ترین اهداف ورزش آماده سازی جسم وروح انسان برای انجام کار مفید وبهتر است و درحقیقت بهترین نوع تفریح است که می تواند جسم وروح ما را تقویت کرده وروح را تعالی بخشد . عقل سالم در بدن سالم   مصداقی در این جهت است .  ورزش نیز  تقویت کننده ی مهارتهای حسی وحرکتی در فرد ودر نهایت می تواند موجب افزایش قدرت تفکر فرد گردد.

۲ – هنروفعالیت های مربوط به آن :  خلق و ایجاد اصولا” لذت بخش و تحریک کننده ی ذوق انسان است که نوعی تغذیه روان وتقویت استعدادهای نهفته ی انسان است  .  انگیزه ی  درونی انسان دارای جنبه ی سازنده وآموزنده ی قوی است که  هنگام مشغول شدن به فعالیت های هنری  در اوقات فراغت ، تحریک می شود  و باعث تقویت مهارت های حسی ودستی وباعث نیرومندتر شدن حس هنری انسان می شود .   کاربرد نقاشی ، قصه ،داستان ، ونمایش درتشخیص مشکلات عاطفی ونابسامانی های روحی ، خصوصا”در روان درمانی کودکان و نوجوانان مورد تآیید قرار دارد و هنرشیوه ای مناسب دربیان غیر مستقیم است ودراین شیوه مشکلات ومحدودیت ها راحت تر بیان می شود

۳ – برنامه های کانون های فرهنگی و تربیتی:

عمده ی کار کانون های فرهنگی در گذراندن اوقات فراغت کودکان با فعالیت های هنری ،آموزشی ، ورزشی ، کلاس های قرآن اردوهای مختلف ،کلاس های تقویتی و …… می باشد وچون این مراکز زیر نظر مربیان ومعلمان با تجربه می باشند می توان از آن مکان به عنوان مرکز مطمهن تری برای گذراندن اوقات فراغت سودمند کودکان و نوجوانان یاد کرد .

در نهیت اوقات فراغت مناسب موجب رشد و توسعه ی فرهنگی سالم خواهد شد ودراثر فعالیت های سالم ازجمله اردوهای جمعی ،نتنها فرصت های بیکاری وبعضا”بزهکاری اجتماعی کاسته می شودبلکه اشاعه ی فرهنگ عمومی وتوسعه ی فرهنگی ونشاط وسر زندگی درجامعه افزایش خواهد یافت .

با تشکر مقدس نژاد

همچنین ببینید

یادگیری باتاییدیونسکو

موفقیت نوعی توانایی است که راه رسیدن به هدف را برای ما آسان می کند. …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *