خانه > مقاله > تأثیر صبحانه بر کودکان

تأثیر صبحانه بر کودکان

مطالعات نشان می دهد خوردن صبحانه به کودکان کمک می کند آمادگی ذهنی بهتری برای رفتن به مدرسه و حضور در کلاس درس داشته باشند اما گاه کودکان از مصرف صبحانه کامل صرف نظر می کنند تا هر چه سریع تر به مدرسه برسند، این دسته از بچه ها ممکن است که مدت طولانی را بدون غذا بگذرانند که نتیجه آن کمبود تمرکز در طی صبح و احساس خستگی و سردرد است. این عمل خود، به مصرف قطعات شکلات، بیسکویت و چیپس منجر می شود. بررسی ها نشان می دهند که وقتی کودکان بدون صرف صبحانه به مدرسه می روند، کم توجه، زودرنج و بی حال تر هستند. ترک خانه بدون خوردن صبحانه به از دست رفتن قوای تمرکز در ساعات پایانی صبح و به از دست دادن انرژی برای فعالیت ها و احساس زودرنجی در آنها می انجامد.


کودکانی که عادت به خوردن صبحانه ندارند، با گذشت چند ساعت از روز میزان قند خون شان کاهش یافته و از نظر عضلانی نیز زودتر احساس خستگی می کنند. چنین دانش آموزانی نمی توانند به خوبی روی مطالب تمرکز کنند و چنانچه به بازی بپردازند، کارآیی مناسبی نخواهند داشت. اگر والدین در صدد ترک این عادت نباشند فرزندان شان در بزرگسالی نیز میل به خوردن صبحانه نخواهند داشت.
چه غذاها یی برای صبحانه مناسب است؟
صبحانه حتما شامل شیر، پنیر، کره و مربا نیست بلکه میوه ها و آب میوه های طبیعی و تازه و غذاهایی مانند فرنی، شیربرنج، حلیم و عدسی که از ارزش غذایی بالایی برخوردارند نیز می توانند به عنوان یک صبحانه سالم و قوی تلقی شوند.
همچنین غذاهایی مانند نان و پنیر و گردو، نان و تخم مرغ، نان و کره و مربا به همراه یک لیوان شیر یک صبحانه مغذی و سالم به شمار می رود.
صبحانه در کشورهای مختلف
در نقاط مختلف دنیا از مواد غذایی متفاتی برای تهیه صبحانه استفاده می کنند. نان در همه جای دنیا جزو جدایی ناپذیر میز صبحانه می باشد. معمولاً انواع نان به همراه پنیر، تخم مرغ، کره و مربا، حبوبات، انواع میوه و آب میوه به عنوان صبحانه مصرف می شود.
در انگلستان، گوجه فرنگی، قارچ، ماهی و پودینگ به لیست غذاهای صبحانه افزوده می شود.
در چین مردم معمولاً از برنج پخته استفاده می کنند.
در ایران، صبحانه سنتی معمولاً شامل نان و پنیر و چای شیرین است.
در کشور کره، وعده صبحانه با وعده های دیگر هیچ تفاوتی در مواد استفاده شده ندارد.
حال با توجه به اهمیت صبحانه و تأثیر آن بر کودکان ذکر برخی نکات در خصوص عادت دادن کودکان به خوردن صبحانه ضروری به نظر می رسد:
۱ـ سعی کنید کودک را صبح ها کمی زودتر بیدار کنید تا وقت کافی برای خوردن صبحانه داشته باشد.
۲ـ اگر کودک صبح ها احساس گرسنگی نمی کند با مقدار کم صبحانه، یک لقمه کوچک یا یک لیوان آب میوه شروع کنید.
۳ـ اگر کودک به خوردن صبحانه های سنتی مانند پنیر علاقه ندارد سعی کنید برایش خامه و یا مربایی را که دوست دارد تهیه کنید. خوردن ماست، میوه، شیر، کیک های خانگی هم از مواردی است که اگر امتحان کنید نتیجه بخش خواهد بود.
۴ـ سعی کنید صبحانه را همراه کودک آماده کنید چرا که در این صورت این کار برای او به یک ماجرای بامزه تبدیل می شود، به این ترتیب کودکان عادت غذایی صحیحی را کسب می کنند.
۵ـ با کمی حوصله و سلیقه میز صبحانه را متنوع تر بچینید.
۶ـ از روزهای تعطیل هم غافل نشوید و همه با هم سر میز صبحانه بنشینید و به صبحانه هم مثل وعده های غذایی دیگر برای دور هم جمع شدن اهمیت دهید.
و در پایان یادآور می شویم که:
۱ـ صبحانه فقط به کره و پنیر محدود نمی شود. اگر کمی خلاق باشید می توانید با امکانات موجود، بهترین میز صبحانه را بچینید.
۲ـ نخوردن صبحانه نه تنها موجب کاهش وزن نمی شود بلکه کنترل رژیم غذایی را سخت تر نیز می کند.
۳ـ با نخوردن صبحانه مواد معدنی لازم به بدن نمی رسد که این مهم را نمی توان با وعده غذایی بعد جبران کرد.
۴ـ نخوردن صبحانه باعث می شود که بدن شما سعی کند مواد غذایی لازم را از وعده غذایی بعد تأمین و ذخیره سازد که خود موجب چاقی می شود.

همچنین ببینید

یادگیری باتاییدیونسکو

موفقیت نوعی توانایی است که راه رسیدن به هدف را برای ما آسان می کند. …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *