خانه > مقاله > مطالب بهداشتی

مطالب بهداشتی

همکارن و اولیاءگرامی:

پیرامون تمرینات کششی و مقاومتی، مطالبی توسط سرکار خانم فتحی و با همکاری جناب آقای دکترطاهری جمع آوری شده است که درچهار سرفصل با عناوین ذیل تقسیم بندی شده است.

۱- تمرینات کششی کمر

۲- تمرینات فعال کمر

۳- تمرینات مقاومتی کمر

۴- تمرینات ثبات دهنده ستون فقرات کمری

امید است مطالب فوق مورد توجه و استفاده قرار گرفته و گامی درجهت اشاعه فرهنگ سلامتی در جامعه باشد.

[important]1- تمرینات کششی کمر[/important]

کشش یک روش درمانی برای افزایش طول ساختمانهایی است که دچار کوتاهی شده اند و بنابرین موجب افزایش دامنه حرکتی می گردد.در هنگام کشش حرکات باید آرام و ملایم صورت گیرند و درحین حرکت ،احساس درد نشود.برای تاثیردرمان ،پیشنهاد می شود هر کشش به مدت ۱۵ تا ۳۰ ثانیه نگاه داشت و به میزان مناسب تکرار کرد.

[important]1- تمرینات فعال کمر[/important]

تمرینات فعال به حرکاتی گفته می شود که بدون اعمال مقاومت ،مفصل در دامنه کامل خود حرکت می کند . پیشنهاد می شود هر انقباض عضلانی تا ۶ ثانیه نگه داشته شود.

[important]2- تمرینات مقاومتی کمر[/important]

۳- چنانچه به تمرینات فوق وزنه اضافه گردد تبدیل به تمرینات مقاومتی خواهند شد.برای آنکه قدرت عضله بهبود یابد باید وادار گردد تا در سطح بالاتر از آنچه بدان عادت کرده ،فعالیت نماید..دقت شود اینتمرینات باعث افزایش فشار خون و احتمال منجر شدن به حوادث فلبی عروقی گردند جهت جلوگیری از افزایش فشار ،تنفس عادی ومداوم انجام شود و از حبس کردن نفس در سینه خودداری گردد.

[important]4- تمرینات ثبات دهنده ستون فقرات کمری[/important]

عامل مهم برای ایجتد ثبات ،هماهنگی در عضلات است.به این منظور جهت درمان بی ثباتی پنج مرحله پیشنهاد می شود.مرجله اول بیمار باید یاد بگیرد عضلاتش را منقبض کند.مرحله دوم ایجاد ثبات در حالتهای استاتیک است یعنی بیمار در این مرحله چند گروه عضلانی را بدون ایجاد حرکت منقیض می کندو انقباض همزمان عضلات را نگه می داردو سپس به حالت استراحت برمیگردد.مرحله سوم ایجاد ثبات در حالتهای دینامیک است یعنی بینار همزمان با نگه داشتن انقباض رد چند گروه عضلانی به آرامی و با کنترل اندامها را حرکت می دهد و در مدت انجام تمرین سعی می کند انقباض عضلانی مورد نظر رانگه دارد و مفصل را در یک وضعیت حفظ کند.مرحله چهرام کار کردن روی سطوح غیر پایدار است.در ایم مرحله بیمار برروی یک سطح غیرپایدار مانند توپ سویسی قرار گرفته و همراه با حفظ انقباض عضلانی و وضعیت ثابت مفاصل ،تمرین را انجام می دهد.در مرحله پنجم در موقعیت کاری بیمار با او تمرین می شود.حالت ایده آل این است که تمرینات ثبات دهنده تا نقطه خستگی انجام شوند طوری که شرط توقف تمرینات عدم توانایی در حفظ وضعیت در هنگام انجام تمرینات باشد.توجه داشته باشد که عضله عرضی شکم اصلی ترین عضله ثبات دهنده است بنابرین توصیه می شود انقباض عضلات کف لگن در تمام ورزشهای ثبات دهنده انجام شود.

همچنین ببینید

یادگیری باتاییدیونسکو

موفقیت نوعی توانایی است که راه رسیدن به هدف را برای ما آسان می کند. …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *