خانه > معرفت

معرفت

نام و نام خانوادگی راحله نصیری راد
میزان تحصیلات لیسانس
سابقه خدمت ۶سال

 

۷ نظر

  1. سلام خانم نصیری من برادر آروین هستم آروین میگه:از زحماتی که برای من کشیدی ممنونم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  2. سلام
    من سال پیش دانش سال پیش شما بودم الان در مدرسه خواجه نصیر توسی هستم من از زحماتی که سال پیش برای من کشیدید ممنونم

    با تشکر

  3. راحله نصیری راد

    چگونه به کودک بیاموزیم معذرت خواهی کند؟
    بچه های خردسال وقتی عصبانی می شوند، ممکن است جیغ بزنند، به در و دیوار لگد بکوبند یا حتی با مشت به کسی که جلوی آنها ایستاده است، ضربه بزنند.

    « من هیچ کاری انجام ندادم »، « تقصیر من نبود »، « زود باش عذرخواهی کن » و …. این جملات برای همه ما آشناست؛ جملاتی که بارها و بارها و در شرایط مختلف میان پدر و مادر و فرزندان شان رد و بدل می شود. ولی اگر شما هم چنین بحث هایی دارید و دائم باید برای معذرت خواهی کردن با کودکتان صحبت کنید، بهتر است بدانید گاهی ممکن است کودک با خواهر و برادرهایش، دوستان، معلم یا حتی والدینش دچار مشکل و اختلاف نظر شود.

    بنابراین به یاد داشته باشید بچه ها کامل نیستند و به همین دلیل گاهی رفتارهای اشتباهی از خود نشان می دهند. پس رفتار اشتباه غیرطبیعی نیست ولی باید بیاموزند بموقع و بدرستی معذرت خواهی کنند.

    در این شرایط باید برای کودک توضیح دهید با عذرخواهی کردن می تواند نشان دهد از کار نادرستش پشیمان شده است و می خواهد آن را جبران کند؛ البته او باید بداند حتی اگر کار اشتباهی را از قصد انجام نداده، باز هم باید معذرت خواهی کند و به بهانه این که کارش عمدی نبوده است، نباید این کار را نادیده بگیرد.

    بعضی وقت ها بچه ها به دلیل عصبانیت این کار را انجام نمی دهند و می گویند چون خیلی عصبانی هستند، نمی خواهند معذرت خواهی کنند. اینجاست که پدر و مادر باید برایشان توضیح دهند عصبانی بودن طبیعی است و همه ما گاهی عصبانی می شویم، اما آنچه اهمیت دارد این است که بتوانیم این حالت را کنترل کنیم و آن را برای فردی که ما را عصبانی کرده است، توضیح دهیم.

    بچه های خردسال وقتی عصبانی می شوند، ممکن است جیغ بزنند، به در و دیوار لگد بکوبند یا حتی با مشت به کسی که جلوی آنها ایستاده است، ضربه بزنند. اول از همه یادتان باشد بچه ها خیلی خوب و براحتی بزرگسالان نمی توانند خودشان را کنترل کنند و اصلا شاید این مهارت را هنوز نیاموخته باشند، بنابراین در سنین خردسالی زیاد به آنها سخت نگیرید و حتما برایشان شیوه برخورد صحیح را توضیح دهید. اما وقتی بچه ها بزرگ تر می شوند، کم کم می آموزند چطور با استفاده از لغات و کلمات احساسات خود را بروز دهند؛ البته گاهی ممکن است هنگام عصبانیت بلندتر صحبت کنند و از واژه هایی کمک بگیرند که مناسب نیست ولی باز هم والدین باید برایشان اهمیت معذرت خواهی کردن را توضیح بدهند و بگویند هیچ وقت نباید به دلیل عصبانیت، هر کاری دوست داشتند انجام دهند.

    ▪ معذرت خواهی کافی است؟
    بدون شک معذرت خواهی کار خوبی است که باید به موقع و بدرستی انجام شود تا نتیجه دلخواه را ایجاد کند، ولی در شرایطی هم ممکن است برای جبران وضعیت پیش آمده کافی نباشد. گاهی برای این که همه چیز مانند قبل شود، باید قول بدهید مشکل را جبران کنید یا این که کار خوبی برای فردی که ناراحتش کرده اید، انجام دهید.

    در هر صورت فراموش نکنید معذرت خواهی همیشه خوب است و باید به موقع انجام شود، ولی لزوما کافی نیست. بنابراین به بهانه این که کاری را از قصد انجام نداد ه اید یا این که عصبانی هستید و حالتان خوب نیست، این کار مهم را نادیده نگیرید.

  4. راحله نصیری راد

    شعر برای گلهای پیش دبستانی به مناسبت فصل زمستان

    زمستونم و زمستونم

    برفی دارم فراوون

    به هر طرف رو می یارم

    یک اثر از خود می زارم

    اگر می خوای تو فصل من

    اینجوری نلرزی مثل من

    برو پای بخاری

    تا من بشم فراری

  5. راحله نصیری راد

    دفترچه راهنمای پیش دبستان

    (Edit برگه)

    دفترچه راهنمای پیش دبستان

    برنامه سالانه آموزش و تربیتی

    پیش دبستانی پسرانه سعادت

    آموزش و پرورش منطقه ۵

    اگر به یک سال می‌اندیشید، بذری بکارید

    اگر به ده سال می‌نگرید، درختی بنشانید

    و اگر به صد سال فکر می‌کنید

    کودکان را آموزش دهید.

    سال تحصیلی ۹۱-۹۲

    تذکرات لازم

    ولی گرامی دانش آموز:

    دفترچه را با دقت مطالعه فرمائید و در حفظ و نگهداری آن بکوشید.
    اطلاع رسانی مجدد در مورد برنامه‌های تنظیمی در طول سال تحصیلی انجام نخواهد گردید.
    هرگونه تغییرات احتمالی در برنامه‌ها به صورت کتبی متعاقباً اطلاع رسانی خواهد شد.
    همکاری و مساعدت اولیای محترم در اجرای منظم برنامه‌ها ضامن موفقیت آموزشگاه در امور آموزشی و تربیتی دانش آموزان خواهد بود.
    نظم، یک نیاز اساسی است کودکانتان را برای تحقق بخشید به نظمی اجتماعی آماده کنید. فعالیت رسمی مدرسه مبتنی بر برنامه منظم است پس کودک شما می‌بایست ساعت ۸ در مدرسه حاضر باشد.
    در صورت ابتلای فرزندانتان به بیماری آن را در اسرع وقت درمان نمایید و مسئولین آموزشگاه را قبل از ساعت ۸:۳۰ دقیقه در جریان بگذارید.
    ساعت تعطیلی نوآموزان پیش دبستانی ۱۱:۴۵ می‌باشد.

    با آرزوی موفقیت روز افزون

    پیش دبستانی نوآموزان دبستان پسرانه سعادت

    * برنامه غذایی و تغذیه

    خوراکی‌های ممنوع در مدرسه:

    – انواع نوشابه‌های گاز دار، انواع آدامس، آبنبات، شکلات‌های کاکائویی

    – انواع چیپس و پفک

    – انواع آلوچه و لواشک

    – انواع ساندویچ‌های سوسیس و کالباس و مشتقات

    خوراکی‌های مناسب در مدرسه:

    – انواع لقمه‌ها شامل: نان و پنیر، گردو، تخم مرغ، خیار، گوجه فرنگی، کره عسل، خامه، شکلات صبحانه، مربا، کوکو، کتلت.

    – انواع تنقلات شامل: پفیلا، چوب شور، ژله، پاستیل، کیک، شیر، آبمیوه، بیسکویت.

    – مغزها: پسته، بادام، کشمش، گردو

    حتی الامکان از آوردن میوه‌های نوبر خودداری شود.

    برنامه‌های آموزشی

    * اهداف آموزش مهارت‌های زندگی

    ü نقش پذیری

    ü همکاری و همیاری در محیط خانه و خانواده

    ü شرکت در گروه و فعالیت‌های گروهی

    ü دوست‌یابی

    ü ایجاد خلاقیت

    * اهداف آموزش مفاهیم آزمایشگاهی

    ایجاد چالش‌های ذهنی
    ایجاد انگیزه تحقیق در مورد موارد گوناگون
    کسب تجربه و مهارت

    * اهداف آموزش آوا

    § آموزش صدای نشانه‌های الفبای فارسی به صورت کلمات هم پایان و هم آغاز
    فعالیت تکمیلی جهت تثبیت آوا آموزی
    نقاشی، کاردستی، خمیر یا سفال

    * آموزش مفاهیم ریاضی

    مکان یابی فضایی (بالا، پائین، عقب، جلو و …)
    جهات اصلی (چپ و راست، زیر و رو و …)
    مفاهیم اصلی درک فضایی (پر، خالی، سبک، سنگین و …)
    آموزش اشکال هندسی (گردی، چهارگوش، سه گوش و …)
    خطوط (صاف، منحنی، مورب، خط باز، خط بسته و …)
    آموزش اعداد ۱ تا ۱۰ (تناظر یک به یک)
    آموزش رنگ‌ها (رنگ‌های اصلی، رنگ‌های فرعی)
    دسته بندی
    توالی
    به کارگیری ابزار آموزشی، درک مسئله و توانایی حل آن

    * آموزش مفاهیم علوم

    انواع موجودات (جاندار و بی‌جان)
    حیوانات (پستانداران، پرندگان، خزندگان، دوزیستان، آبزیان)
    گیاهان (ریشه، بوته، درخت، گیاهان خوراکی و گیاهان غیر خوراکی)
    فصل‌ها و پوشاک مناسب هر فصل
    منابع انرژی
    گرمایشی، سرمایشی
    آب
    خاک
    تغذیه
    شب و روز

    اولیای گرامی پیشرفت نوآموز در درک مفاهیم علوم مستلزم:

    مشاهده دقیق
    جمع‌آوری اطلاعات
    تحقیق در رابطه با موضوع مورد بحث
    انجام فعالیت‌های خارج از مدرسه به طور مرتب می‌باشد.

    * آموزش مفاهیم اجتماعی

    ü آشنایی با آموزشگاه

    ü خانه و خانواده

    ü میهن اسلامی، کشور ایران، پرچم و تقویت حس میهن پرستی

    ü دوستی، احترام، رعایت نوبت

    ü پول و پس‌انداز

    ü مشاغل

    ü وسایل ارتباط جمعی

    ü وسایل نقلیه

    * آموزش مفاهیم دینی

    اعیاد
    شهادت‌ها
    محرم و صفر
    نماز، وضو
    روزه
    آشنایی با امامان و زندگی نامه آنها
    سوره‌های قرآنی
    آموزش آیه الکرسی و دعای فرج

    فعالیت‌های فرهنگی و هنری

    * قصه گویی

    اهداف:

    شخصیت پردازی و افزایش خلاقیت
    آشنایی با شخصیت‌های مختلف در غالب داستان
    ایجاد تمرکز و توجه
    افزایش حس خیالپردازی و شکوفایی قوه تخیل

    روزهای چهارشنبه یک قصه در کلاس قصه گویی برای نوآموزان بازگو می‌شود که بایستی همان روز اولیاء از نوآموزان موضوع قصه را جویا شده و در دفتر «قصه» متن قصه را از زبان کودک به طور کامل بنویسند و از کودک بخواهند نقاشی مربوط به آن را در همین دفتر بکشد و فقط روزهای شنبه همراه خود به مدرسه بیاورند.

    * نمایش خلاق

    بعد از قصه‌گویی نوآموزان در گروه‌های متناسب با شخصیت‌های قصه، نمایش آنرا به صورت خلاقانه و فی‌البداعه اجرا می‌کنند که این امر خود باعث شکوفایی استعدادهای نهفته بسیاری از نوآموزان خواهد شد.

    * مجلات رشد نوآموز

    این مجلات به صورت ماهانه در بین نوآموزان توزیع خواهد شد که امید داریم اولیای محترم با کمک مربی در بهره‌برداری از مطلب این مجلات نوآموزان را یاری نمایند.

    فعالیت‌های مجلات رشد:

    ü قصه‌گویی جایگزینی کلمات با اشکال

    ü آموزش کاردستی‌های گوناگون

    ü لطیفه گویی و جملات جالب

    ü تست‌های هوش و استعدادیابی

    ü آواشناسی

    * هوش و خلاقیت

    این فعالیت‌ شامل:

    انواع ماز، جورچین، بگرد و پیدا کن، شباهت‌ها، اختلاف‌ها، ارتباط جزء و کل و غیره …

    * چاپ

    فعالیت‌های چاپ یعنی به جاگذاشتن اثر برجسته اجسام توسط رنگ.

    این فعالیت تکمیلی متناسب با واحد کار هفته در صورت لزوم در روزهای دوشنبه اجرا خواهد شد.

    * کلاژ

    فعالیت کلاژ یعنی طراحی و چسباندن اجسام (دور ریختنی‌ها، کاغذ، پارچه و …) برای رنگ آمیزی و حجم دادن به نقاشی

    این فعالیت تکمیلی متناسب با واحد کار هفته در صورت لزوم در روزهای شنبه اجرا خواهد شد.

    * برنامه در محضر قرآن

    ü برنامه در محضر قرآن هر روز صبح از ساعت ۸:۱۰ الی۸:۳۰ دقیقه در کلاس برای نوآموزان اجرا می‌شود.

    ü هر روز یک سوره کوچک از جزء ۳۰ قرآن کریم به مدت یک ماه به نوآموزان آموزش داده می‌شود، که در مجموع نوآموزان تا پایان سال تحصیلی ۸ سوره کوتاه قرآن را می‌آموزند که در جدول ذیل اسامی سوره‌ها ذکر گردیده‌ است.

    ü تکرار حدیث و شعر مربوط به واحد کار هفته در ساعات اولیه به مدت یک هفته

    ü از ابتدای سال تا انتهای سال هر روز آیه الکرسی به صورت جز به جزء تکرار می‌شود و تا پایان سال نوآموزان کامل آن را حفظ می‌شوند.

    اسامی سوره‌های جزء ۳۰ که در هر ماه آموزش داده می‌شود

    ماه

    نام سوره

    ماه

    نام سوره

    مهر

    توحید

    بهمن

    فلق

    آبان

    حمد

    اسفند

    کوثر

    آذر

    ناس

    فروردین

    نصر

    دی

    فیل

    اردیبهشت

    والعصر

    روزهای سه شنبه دعای فرج تکرار می‌شود

    * جشن‌ها و اعیاد و مناسبت‌های مهم

    مناسبت‌ها

    تاریخ اجرا

    روز دانش آموز

    ۱۳/۸/۹۱

    شب یلدا

    ۲۹/۹/۹۱

    جشن دهه فجر

    ۱۲/۱۱/۹۱

    جشن نوروز

    ۲۳/۱۲/۹۱

    جشن هفته معلم

    ۱۲/۲/۹۲

    جشن پایان سال تحصیلی

    ۲۷/۲/۹۲

    * برنامه‌های تشویقی نوآموزان

    ü جوایز : هر ۱۰ ستاره یک جایزه

    ü برد تشویق: فعالیت‌های بالقوه کلاسی و حفظ شعر در همان هفته یک ستاره

    ü برد قرآن : حفظ هر سوره یک ستاره و هر ۴ ستاره یک جایزه

    ü برای مناسبت‌هایی مثل عید نوروز، روز دانش آموز از طرف دبستان هدیه‌ای به نوآموزان اهدا می‌شود.

    * فعالیت‌های تکمیلی و آموزشی طی سال

    شکل سازی با انواع مواد
    نقاشی برای قصه
    شکل سازی با اشکال هندسی
    شکل سازی با دکمه
    ساخت پازل
    ساخت قاب عکس
    ساخت کارت تبریک
    کلاژ

    واحدهای کار

    ردیف

    موضوع واحد کار

    تاریخ اجرا

    ۱

    آشنایی با آموزشگاه، سلام

    هفته سوم مهر

    ۲

    تغذیه مناسب، مراقبت از بدن انسان و بهداشت فردی

    هفته چهارم مهر

    ۳

    احترام به دیگران،پائیز

    هفته اول آبان

    ۴

    احترام به قوانین بازی و فعالیت‌های گروهی، وسایل نقلیه

    هفته دوم آبان

    ۵

    شستن میوه‌ها با …، تفاوت و شباهت،حواس

    هفته سوم آبان

    ۶

    بهترین دوست انسان کتاب، کتاب و کتابخوانی

    هفته چهارم آبان

    ۷

    اصول دین ، محرم و صفر ،مفاهیم دینی

    هفته اول آذر

    ۸

    پوشاک مناسب هر فصل، پوشاک

    هفته دوم آذر

    ۹

    وسایل گرمازا

    هفته سوم آذر

    ۱۰

    خانواده، شب و روز، یلدا

    هفته چهارم آذر

    ۱۱

    حیوانات اهلی و وحشی

    هفته اول دی

    ۱۲

    آزار نرساندن به حیوانات، پستانداران

    هفته دوم دی

    ۱۳

    پرندگان

    هفته سوم دی

    ۱۴

    خزندگان

    هفته چهارم دی

    ۱۵

    حشرات

    هفته اول بهمن

    ۱۶

    آبزیان

    هفته دوم بهمن

    ۱۷

    آشنایی با امام، پیروزی انقلاب، دهه فجر

    هفته سوم بهمن

    ۱۸

    آشنایی با میهن و شناخت پرچم

    هفته چهارم بهمن

    ۱۹

    لباس مناسب زمستان، فصل زمستان

    هفته اول اسفند

    ۲۰

    گیاهان، قدر نعمت‌های خدا را بدانید

    هفته دوم اسفند

    ۲۱

    طرز نگهداری گیاهان، نشکستن شاخه درختان

    هفته سوم اسفند

    ۲۲

    یاد فقرا، عید نوروز

    هفته چهارم اسفند

    ۲۳

    زیبایی‌ها و تغییرات طبیعت

    هفته سوم فروردین

    ۲۴

    آب و خاک

    هفته چهارم فروردین

    ۲۵

    پول و پس انداز

    هفته اول اردیبهشت

    ۲۶

    مشاغل

    هفته دوم اردیبهشت

    ۲۷

    وسایل ارتباط جمعی

    هفته سوم اردیبهشت

    ۲۸

    تابستان

    هفته چهارم اردیبهشت

    برنامه هفتگی

    ایام هفته

    زنگ اول

    زنگ دوم

    زنگ سوم

    شنبه

    کتاب کار کودک

    علوم

    شعر

    یکشنبه

    آوا آموزی

    مفاهیم ریاضی

    کلاژ و کاردستی

    دوشنبه

    کتاب کار کودک

    هوش و خلاقیت

    نقاشی آزاد یا موضوعی

    سه شنبه

    آوا آموزی

    مفاهیم ریاضی

    نمایش خلاق

    چهارشنبه

    کتاب کار کودک

    علوم

    قصه گویی و داستان سرایی

    بهترین موفقیت‌ها که در اثر اعتماد به نفس و عزت نفس ایجاد می‌شود رسیدن انسان به خدا و نزدیک شدن به اوست. راه رسیدن به این کمال این است که هر انسان با نیت رضای خدا و برای خدمت در راه خدا صورت می‌گیرد بنابراین هدف هر کار کوچک و بزرگ باید خدا باشد وگرنه از بین رفتنی است.

    قال امام علی (ع) :یا بنی ان اتبدئک بتعلیم کتاب الله عزوجل

    فرزندم در آغاز تربیت تو بر آن شدم که قرآن به تو بیاموزم.

    در پایان امیدواریم که در سال حمایت از تولید ملی علاوه بر اجرای برنامه‌های فوق‌الذکر شاهد ابتکارات و خلاقیت‌های شما نوآموزان عزیز باشیم.

    اولیای گرامی:

    در صورت بروز هر گونه تغییری در برنامه‌ها، به صورت کتبی به اطلاع شما عزیزان خواهیم رساند.

    و من الله التوفیق

    مدیریت دبستان سعادت

    فرزان سره

  6. راحله نصیری راد

    تو قفسهای باغ وحش حیوونهای رنگارنگ

    پرنده های کوچولو میمون و شیر وپلنگ

    میمونه شکلک می سازه مَردُموخوشحال میکنه

    با یه دونه توپ سفید تنهایی فوتبال می کنه

    نگاه کنید خرسَرو ایستاده روی دو پا

    خرگوشه رو نگاه کنید هی می پره رو هوا

    طاووس رو نگاه کنید چه خوشگل و قشنگه

    چترشوهی باز می کنه ناز وخوش آب ورنگه۲

  7. تغذیه مناسب دانش آموزان در مدارس

    تغذیه صحیح نقش اساسی در پرورش انسان هایی سالم، پویا، خلاق و برخوردار از توانمندیهای ذهنی و جسمی دارد. دانش آموزی می تواند شاداب، سالم ،پرتحرک و بااستعداد باشد که ضمن رعایت نکات بهداشتی از تغذیه متنوع و متعادلی هم برخوردار باشد. بسیاری از دانش آموزانی که در مدرسه با آنها روبه رو می شویم و موفقیتی را در تحصیل کسب نمی کنند به دلیل سوءتغذیه در دوران نوزادی و کودکی و کمبود دریافت بسیاری از ویتامین ها و موادمعدنی و عدم رشد کافی کفایت لازم را برای یادگیری ندارند. در خانواده هایی که از نظر اقتصادی و اجتماعی در سطح پائینی هستند کودکان معمولا به درجاتی از کم خونی فقر آهن مبتلا هستند . این دانش آموزان عموماً بی تفاوت و خسته هستند و تمایل چندانی به انجام فعالیتهای فیزیکی و ورزش ندارند . این دانش آموزان زود به زود بیمار می شوند و تمرکز ذهنی کافی برای یادگیری دروس ندارند .

    برنامه غذایی دانش آموزان باید حتما ً شامل سه وعده غذای اصلی و دو میان وعده باشد. مصرف روزانه ۶ تا ۱۱ واحد از گروه نان و غلات، ۲ تا ۳ واحد از گروه گوشت و حبوبات، ۳ تا ۵ واحد از گروه سبزی و میوه و ۳ واحد از گروه شیر و لبنیات ضروری است. صبحانه وعده بسیار مهمی است و نخوردن صبحانه و گرسنگی در ساعات کلاس موجب پائین آمدن قند خون و نرسیدن گلوکز به مغز می شود و عملکرد مغز را مختل می کند و اثرات منفی بریادگیری دانش آموزدارد. بررسی ها نشان می دهد نخوردن صبحانه قدرت خلاقیت و ابتکار را کاهش می دهد . معمولا این نوجوانان در درس ریاضی کارایی کمتری دارند .

    معمولا دانش آموزان به دلیل نداشتن وقت یا اشتها از خوردن صبحانه امتناع می کنند . بنابراین توصیه می شود شام را زودتر مصرف کنند و شب در ساعت معینی بخوابند تا صبح بتوانند زودتر بیدار شوند و وقت و اشتهای کافی برای خوردن صبحانه داشته باشند . والدین باید صبحانه را به عنوان یک وعده غذایی مهم تلقی کنند و همگی به دور یک سفره به صرف صبحانه بپردازند تا تشویقی برای کودکان باشند. کودکان باید صبح کمی زودتر بیدار شوند و پس از شستن دست و صورت کمی نرمش کنند تا برای صرف صبحانه اشتها پیدا کنند .

    در وعده صبحانه نوجوانان می توانند نان، کره مربا ، عسل و خرما را برای تامین انرژی، پنیر یا تخم مرغ را به عنوان منبع پروتئین و شیر و پنیر را برای تامین کلسیم استفاده کنند. غذاهایی مانند نان و پنیر و گردو، نان و تخم مرغ، نان و کره و عسل، نان و پنیر و خرما همراه با شیر، انواع غذاها ی سنتی مثل عدسی با نان، خوراک لوبیا با نان و حلیم برای صبحانه مفید هستند.

    کودکان سنین مدرسه علاوه بر سه وعده غذای اصلی به دو میان وعده در صبح و عصر نیاز دارند. در این سنین کودکان باید هر ۴ تا ۶ ساعت برای نگه داشتن غلظت قند خون در حد طبیعی غذا بخورند تا فعالیت سیستم عصبی و عملکرد مغز در حد مطلوب باقی بماند. کبد که وظیفه ذخیره سازی گلوکز به صورت گلیکوژن و آزادسازی آن را در خون در مواقع ضروری به عهده دارد تنها برای ۴ ساعت گلیکوژن ذخیره می کند بنابراین کودکان به خوردن غذا در وعده های بیشتری نیاز دارند و باید دو میان وعده مصرف کنند. میان وعده های مناسب باید از یک یا چند گروه غذایی تهیه شده باشد.

    میوه های خشک شامل انجیر خشک ، توت خشک
    انواع مغزها شامل بادام ، پسته، گردو، فندق و برگه زردآلو
    انواع میوه ها مثل سیب، پرتقال، نارنگی و غیره
    سبزی ها و انواع ساندویچ های خانگی و شیر و فرآورده های آن .

    استفاده از میان وعده های غیر خانگی برای دانش آموزان ( مانند انواع کیک، بیسکویت، آبمیوه صنعتی، شکلات، آبنبات و غیره) و تعداد دفعات استفاده از آنها را کاهش دهید و تاحد امکان از لقمه های سالم ، تازه و خانگی استفاده کنید.

    رفتارهای تغذیه ای نادرست و راهکارهای مناسب

    نامنظم بودن وعده های غذایی

    دراین سنین د انش آموزان معمولا به طور نامنظم غذا می خورند و معمولا بعضی از وعده ها ی غذایی مانند صبحانه را حذف می کنند. این دانش آموزان معمولا در مدرسه یادگیری و کارایی لازم راندارندو دچار افت تحصیلی می شوند . نخوردن صبحانه اگر تبدیل به عادت شود علاوه بر کاهش تمرکز موجب کمبود دریافت انرژی ، ویتامین و املاح می شود .

    تمایل به مصرف غذاهای غیر خانگی

    معمولاً دانش آموزان به غذاهای غیر خانگی و آماده مانند انواع ساندویچ های سوسیس و کالباس و همبرگر بسیار علاقمندند . این مواد غذایی از نظر مواد مغذی مخصوصاً آهن، کلسیم، اسیدفولیک و ویتامین های A, B, C بسیار فقیرند و اگر به طور مداوم مصرف شود بدن نوجوان را دچار کمبود خواهدکرد . مصرف زیاد این مواد به علت وجود افزودنی ها سلامت دانش آموزان را به خطر می اندازد.

    مصرف زیاد تنقلات کم ارزش

    دانش آموزان معمولا علاقه زیادی به مصرف تنقلات کم ارزش مانند پفک، چیپس و شکلات دارند . مصرف آنها به خصوص قبل از وعده های غذایی باعث سیری کاذب می شود و اشتهای نوجوان را برای خوردن غذای اصلی از بین می برد . هم چنین مصرف بی رویه نوشابه های گازدار احتمال کمبود کلسیم را افزایش می دهد و موجب بروز پوکی استخوان در بزرگسالی می شود . مصرف تنقلات سنتی مانند توت خشک، انجیر خشک، برگه ها، گردو، بادام و پسته، نخودچی کشمش و نوشیدن دوغ به جای نوشابه توصیه می شود .

    خودداری از مصرف گروه شیرو لبنیات

    میزان نیاز به گروه شیر و لبنیات در سنین مدرسه ۳-۲ واحد می باشد. اگر دانش آموز علاقه به خوردن شیر ساده ندارد می توان شیر طعم دار به اوتوصیه کرد ( مثلا ً افزودن عسل و یا موز به شیر تا طعم آن بهتر شود ). مقدار زیاد کاکائو در شیر کاکائو به علت داشتن اگزالات از جذب کلسیم شیر جلوگیری می کند . می توان شیر را در غذاهایی مانند شیر برنج ، فرنی، سوپ شیر به کودک داد و یا از فراورده های شیر مانند ماست، پنیر، بستنی، کشک استفاده کرد.

    افراط در مصرف شکلات و شیرینی

    مصرف بی رویه شکلات و شیرینی موجب بی اشتهایی و سیری کاذب در کودکان می شود و آنها را از مصرف وعده های اصلی غذایی

    باز می دارد در نتیجه موجب اختلال رشد می شود والدین باید از دادن شکلات و شیرینی به عنوان جایزه خودداری کنند.

    منبع: برگرفته از گروه تخصصی تغذیه بهداشت و تنظیم خانواده دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و سایت غذا و سلامت ایران

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *