خانه > مربی ۱

مربی ۱

نام و نام خانوادگی اعظم شیخی
میزان تحصیلات لیسانس
سابقه خدمت ۲۶سال

 

۷ نظر

  1. حسین فامیل محمدی

    باسلام

    هنر ، از الفاظی است که در طول زمان با معانی گوناگون همراه بوده است. در لغت نامه ی دهخدا به معنای علم ، معرفت ، دانش ، فضل و فضیلت، فرزانگی ، کمال کیاست و بالاخره به معنای فراست و زیرکی نیز آمده است.

    هنر، در اندیشه ی دینی ، درک یک حقیقت آرمانی است که در هنرمند ، دغدغه ی شدن را ایجاد می کند. هنرمند فاصله بین بودن و شدن را درک می کند و برای طی این فاصله به تلاشی عمیق می پردازد، تا چگونه شدن را متجلی سازد.

    * جایگاه و نقش هنر در برنامه ی درسی دوره ابتدایی

    هنر یک از مواد درسی دوره ی ابتدایی است که در جدول درسی پایه های اول و دوم ابتدایی ، هفته ای دو ساعت و در پایه های سوم ، چهارم و پنجم یک هفته یک ساعت و یک هفته دو ساعت به آن اختصاص داده شده است.

    «تربیت هنری» را به پنج موضوع کلی می توان تفکیک کرد که عبارت اند از :

    ۱- زیبا شناسی ۲- ارتباط با طبیعت ۳- آشنایی با تاریخ هنر ۴- تولید محصول هنری ۵- نقد هنری

    این مباحث ، مهم ترین عناصر آموزش هنر از دوره ی ابتدایی تا دانشگاه هستند و بنابر سطح آموزش و متناسب با سنین آموزشی ، باید مطرح شوند.

  2. اهمیت نقاشی

    گر اندکی در دنیای اطراف خود دقت کنید متوجه می شوید توانگرترین مردم کسانی هستند که می توانند چیزهای تازه به وجود آورند آنها مفاهیم تازه ای را خلق می کنند و می توانند برای مشکلات بزرگ ، ازهیچ راه حل بسازند و جالبترین مردم هستند. آنان در حداقل زمان ،حداکثر کاررا انجام می دهند و از بقیه ی مردم خوشحال ترند زیرا زیر بار مشکلات کمر خم نمی کنند.
    همیشه ذهن آنها در برخورد با مسائل و معضلات جدید، در حال ساختن پرونده هایی است که کاملاً تازه است. علاوه بر اینها آنان کسانی هستند که باعث گردیده اند زندگی برای خودشان و دیگران آسانتر گردد . وجود چنین انسانهایی باعث گردیده که تمدن اولیه انسان غار نشین به تمدن پیشرفته امروزی بدل گردد. فرق این افراد در این است که آنها ذهن خلاق خود را پرورش داده اند و همواره سعی کرده اند مقلد و پیرو نباشند .
    روند رشد و رسیدن به چنین زمینه ای از کودکی آغاز می گردد . آنها فرصت این را داشته اند در زمانی که خردسال هستند خود را پیدا کنند و در سالهای بعد استعدادشان را شکوفا کنند. مخاطب من در این سخن تمام کسانی هستند که با کودکان سروکار دارند اهم از والدین و مربیان عزیز کودک ، تا با کلیتی از اهمیت نقاشی کودک و نوع برخورد با آن آشنا شوند.
    ” دایره ” در بسیاری از ادیان نماد طبیعت است مثلا در خاور دور بخصوص چین و ژاپن ورودی معابد را به صورت دایره می بینیم ، این نشان از اعتقاد آنهاست که روند دنیا را بر مبنای حرکت دورانی می دانند مثلاً انسان نفس می کشد، اکسیژن می گیرد سپس به صورت دی اکسید کربن پس می دهد و دی اکسید کربن را گیاهان می گیرند و دوباره به صورت اکسیژن پس می دهند. انسان می میرد به صورت خاک در می آید و این خاک بصورت گیاه دوباره زنده می شود . این روند سالیان سال در مورد همه چیز اتفاق افتاده است . در مورد “غذای ذهن” نیز این گونه است ، انسان سالم انسانی است که در مورد غذای ذهن این حرکت را در وجود خود انجام دهد و ذهن خود را انبار عقاید ، نظرها و خاطرات در نیاورده ، بلکه از آنها استفاده می کند و بصورت دیگری تخلیه می نماید. در غیر این صورت به صورت انسانی مریض جلوه می کند.
    کودک به طور ذاتی این حرکت دورانی را در وجود خود دارد و هر چه را وی از اطرافمی گیرد به شکل بازی و نقاشی و کارهای عملی پس می دهد. مثلاً : یک دختر کوچک ، صحبتهای مادرش را که به او گفته است ، برای عروسکش می گوید. خاطرات، ذهنیات، علائق، ترسها و نگرانیهایش را ، که به او منتقل گردیده با نقاشی وبازی بازگو و از خود گذر می دهد و این گونه ذهنش را تخلیه نموده و به اصطلاح روانشناسان “فنگ شویی” می کند این عمل تضمین کننده سلامت او خواهد بود .
    در بین فعالیتهای کودک نقاشی بسیار مهم است ، چون تماماً از درون کودک سرچشمه می گیرد . و آنها فعالیتهای خود را با آن شروع می کنند . و این می تواند یک سوال اساسی را در ذهن ما ایجاد کند که پاسخ به آن بسیاری از مسیر ها را برای ما روشن مد کند . والدین و مربیان نباید با دخالت از روی ناآگاهی در کار کودک ، و با آموزش و یا تصحیح نقاشی او، این روند تخلیه روانی را تخریب کنند. آنها با این کار روزنه ی خروجی ذهن کودک را می بندد وموجب انباشتگی ذهن او می شوند که این باعث بروز عوارضی است که عمل “خود درمانی” را قطع می کند .
    ابتدا کودک با بازی شروع می کند و سپس به خط خطی کردن می پردازد خط خطی کردن مرحله تکامل یافته تر و خلاق تر همان بازی است . کم کم با رشد او نقاشی اش نیز از مرحله خط خطی خارج شده و پیشرفته تر می گردد. دیگر نقاشی فقط وسیله لذت و بازی نیست بلکه با آن به طور ناخودآگاه مسائل و مشکلاتش را بیان می کند. حتی اگر او شی رنگ دانه ای یا نوک تیزی بیابد با آن روی دیوار نقاشی می کند. این حالت تقریباً غریزی می باشد در واقع نقاشی به عنوان یک ابزار – بیانگر تحول کودک – وسبب و وسیله تکامل او است.
    نقاشی در تشکیل شخصیت و روان کودک اهمیت بسزایی دارد . نه تنها سؤالاتی برایش مطرح می سازد و به او امکان شناسایی محیط و شرکتش را در آن فراهم می کند ، بلکه به او امکان می دهد تا مسائلی را که به صورت نامنظم از همه طرف برایش مطرح می شود. به شکل صورت بندی شده ، منظم کند.
    نکته دیگر پرورش خلاقیت ، در”نقاشی خود انگیخته” کودک نوعی پیشگیری است شاید نوعی “واکسن روانی” و بسیاری از مواقع یک “درمانگر بزرگ” که جلو رشد بسیاری از مشکلاتی که از کودکی سرچشمه می گیرد را سد می کند و انرژی او را به مسیر درست هدایت می کند تا آینده ای بهتر را در پیش بگیرد . به زبان بسیار ساده اگر خلاقیت از سمتی وارد شود و به صورت عادت گردد ، تمام مشکلات فرد از زندگیش رخت بر می بندد. و بهترین زمان شروع این تمرین از خردسالی و بهترین وسیله نقاشی است .
    هنر کودکان را قادر می سازد تا به تجربه هایی دست یابند که هیچ منبع دیگری توانایی تولید این تجربه ها را ندارد . همچنین آنها را توانا می کند تا از این طریق تجربه های گسترده و گونه های احساسات خود را کشف کنند و به شخصیت منحصر به فرد خود برسند . این آثار گرافیکی علاوه بر ارزش بیانی ، منعکس کننده ی پیچ و تاب های فکری کودک نیز می باشد.
    به این دلایل است که زند گی انسان با هنر آغاز می شود و کودک از این راه اولین تجربه ها را کسب می کند یعنی از طریق تجارب تجسمی و نقاشی . جای تاسف بسیار دارد که والدین و مربیان کودک به د لیل عدم آشنایی با روانشناسی کودک و اصول بنیادی هنر کودکان ، این مسیر درست را تخریب می کنند . متا سفانه پرورش خلاقیت و هنر کودک در آموزش و پرورش ما شناخته شده نیست و از مقوله “آموزش و پرورش” فقط “آموزش” وجود دارد و”پرورش” اگرهست ، بسیار ضعیف می باشد که در نتیجه کودکان را از هدف بزرگ خلاقیت جداه کرده و به “مقلد و پیرو” تبدیل می کند که عوارض آن از قبیل تنش ، عدم خلاقیت ، عدم اعتماد به نفس ، وابستگی و روان پریشی است.
    پرورش خلاقیت در این راستا یعنی “به فعل در آوردن” و “هماهنگ کردن” تمام قسمت های ذهن کودک در جهت “نوآوری” ، که توسط مدیریت و نظارت مربی متخصص میسر می گردد و نتایج آن بطور خلاصه هماهنگی ، سلامتی ، خلاقیت و ابتکار می باشد .
    کلاس نقاشی کودک باید هماهنگ با روانشناسی کودک باشد و مربی علاوه بر این شناخت ، خود نیز با هنر مدرن آشنایی داشته و در این مسیر فعالیت کرده باشند تا تشخیص درستی از روند کودک داشته باشد . یعنی از دوره ای که کودک خود محور است تا زمانی که به دیگر محوری تغییر دوره می دهد با او هماهنگ بوده و او را از مسیر جدا نکند و به نوعی به بازیابی و کشف توانایی درونی کودک بپردازد تا زمانی که کودک ” تاثیر خود” را بر دیگران کشف کند.
    با این توضیح والدین باید کلاس نقاشی کودک خود را بسیار با مطالعه و دقت انتخاب کنند .بسیاری از والدین تصور اشتباهی از کلاس های خلاقیت دارند و به تصور اینکه نمی خواهند فرزندشان هنرمند شود از این کلاس ها دوری می کنند . در حالی که اگر کلاس بر پایه آموزش نباشد [و به شیوه ای که توضیح داده شد باشد] بسیار مفید بوده و کودک زمینه بسیار خلاقی خواهد یافت که در هر زمینه شغلی که در آینده وارد شود موفق تر عمل خواهد کرد.
    به زبان بهتر خلاقیت بزرگترین ودیعه الهی به انسان می باشد که باید آن را از کودکی شکوفا کرد. به امید نهایت استفاده از این هدیه بزرگ .

  3. اهمیت نقاشی و تائثیر آن بروی کودکان و نوجوانان

    اگر اندکی در دنیای اطراف خود دقت کنید متوجه می شوید توانگرترین مردم کسانی هستند که می توانند چیزهای تازه به وجود آورند آنها مفاهیم تازه ای را خلق می کنند و می توانند برای مشکلات بزرگ ، ازهیچ راه حل بسازند و جالبترین مردم هستند. آنان در حداقل زمان ،حداکثر کاررا انجام می دهند و از بقیه ی مردم خوشحال ترند زیرا زیر بار مشکلات کمر خم نمی کنند.
    همیشه ذهن آنها در برخورد با مسائل و معضلات جدید، در حال ساختن پرونده هایی است که کاملاً تازه است. علاوه بر اینها آنان کسانی هستند که باعث گردیده اند زندگی برای خودشان و دیگران آسانتر گردد . وجود چنین انسانهایی باعث گردیده که تمدن اولیه انسان غار نشین به تمدن پیشرفته امروزی بدل گردد. فرق این افراد در این است که آنها ذهن خلاق خود را پرورش داده اند و همواره سعی کرده اند مقلد و پیرو نباشند .
    روند رشد و رسیدن به چنین زمینه ای از کودکی آغاز می گردد . آنها فرصت این را داشته اند در زمانی که خردسال هستند خود را پیدا کنند و در سالهای بعد استعدادشان را شکوفا کنند. مخاطب من در این سخن تمام کسانی هستند که با کودکان سروکار دارند اهم از والدین و مربیان عزیز کودک ، تا با کلیتی از اهمیت نقاشی کودک و نوع برخورد با آن آشنا شوند.
    ” دایره ” در بسیاری از ادیان نماد طبیعت است مثلا در خاور دور بخصوص چین و ژاپن ورودی معابد را به صورت دایره می بینیم ، این نشان از اعتقاد آنهاست که روند دنیا را بر مبنای حرکت دورانی می دانند مثلاً انسان نفس می کشد، اکسیژن می گیرد سپس به صورت دی اکسید کربن پس می دهد و دی اکسید کربن را گیاهان می گیرند و دوباره به صورت اکسیژن پس می دهند. انسان می میرد به صورت خاک در می آید و این خاک بصورت گیاه دوباره زنده می شود . این روند سالیان سال در مورد همه چیز اتفاق افتاده است . در مورد “غذای ذهن” نیز این گونه است ، انسان سالم انسانی است که در مورد غذای ذهن این حرکت را در وجود خود انجام دهد و ذهن خود را انبار عقاید ، نظرها و خاطرات در نیاورده ، بلکه از آنها استفاده می کند و بصورت دیگری تخلیه می نماید. در غیر این صورت به صورت انسانی مریض جلوه می کند.
    کودک به طور ذاتی این حرکت دورانی را در وجود خود دارد و هر چه را وی از اطرافمی گیرد به شکل بازی و نقاشی و کارهای عملی پس می دهد. مثلاً : یک دختر کوچک ، صحبتهای مادرش را که به او گفته است ، برای عروسکش می گوید. خاطرات، ذهنیات، علائق، ترسها و نگرانیهایش را ، که به او منتقل گردیده با نقاشی وبازی بازگو و از خود گذر می دهد و این گونه ذهنش را تخلیه نموده و به اصطلاح روانشناسان “فنگ شویی” می کند این عمل تضمین کننده سلامت او خواهد بود .
    در بین فعالیتهای کودک نقاشی بسیار مهم است ، چون تماماً از درون کودک سرچشمه می گیرد . و آنها فعالیتهای خود را با آن شروع می کنند . و این می تواند یک سوال اساسی را در ذهن ما ایجاد کند که پاسخ به آن بسیاری از مسیر ها را برای ما روشن مد کند . والدین و مربیان نباید با دخالت از روی ناآگاهی در کار کودک ، و با آموزش و یا تصحیح نقاشی او، این روند تخلیه روانی را تخریب کنند. آنها با این کار روزنه ی خروجی ذهن کودک را می بندد وموجب انباشتگی ذهن او می شوند که این باعث بروز عوارضی است که عمل “خود درمانی” را قطع می کند .
    ابتدا کودک با بازی شروع می کند و سپس به خط خطی کردن می پردازد خط خطی کردن مرحله تکامل یافته تر و خلاق تر همان بازی است . کم کم با رشد او نقاشی اش نیز از مرحله خط خطی خارج شده و پیشرفته تر می گردد. دیگر نقاشی فقط وسیله لذت و بازی نیست بلکه با آن به طور ناخودآگاه مسائل و مشکلاتش را بیان می کند. حتی اگر او شی رنگ دانه ای یا نوک تیزی بیابد با آن روی دیوار نقاشی می کند. این حالت تقریباً غریزی می باشد در واقع نقاشی به عنوان یک ابزار – بیانگر تحول کودک – وسبب و وسیله تکامل او است.
    نقاشی در تشکیل شخصیت و روان کودک اهمیت بسزایی دارد . نه تنها سؤالاتی برایش مطرح می سازد و به او امکان شناسایی محیط و شرکتش را در آن فراهم می کند ، بلکه به او امکان می دهد تا مسائلی را که به صورت نامنظم از همه طرف برایش مطرح می شود. به شکل صورت بندی شده ، منظم کند.
    نکته دیگر پرورش خلاقیت ، در”نقاشی خود انگیخته” کودک نوعی پیشگیری است شاید نوعی “واکسن روانی” و بسیاری از مواقع یک “درمانگر بزرگ” که جلو رشد بسیاری از مشکلاتی که از کودکی سرچشمه می گیرد را سد می کند و انرژی او را به مسیر درست هدایت می کند تا آینده ای بهتر را در پیش بگیرد . به زبان بسیار ساده اگر خلاقیت از سمتی وارد شود و به صورت عادت گردد ، تمام مشکلات فرد از زندگیش رخت بر می بندد. و بهترین زمان شروع این تمرین از خردسالی و بهترین وسیله نقاشی است .
    هنر کودکان را قادر می سازد تا به تجربه هایی دست یابند که هیچ منبع دیگری توانایی تولید این تجربه ها را ندارد . همچنین آنها را توانا می کند تا از این طریق تجربه های گسترده و گونه های احساسات خود را کشف کنند و به شخصیت منحصر به فرد خود برسند . این آثار گرافیکی علاوه بر ارزش بیانی ، منعکس کننده ی پیچ و تاب های فکری کودک نیز می باشد.
    به این دلایل است که زند گی انسان با هنر آغاز می شود و کودک از این راه اولین تجربه ها را کسب می کند یعنی از طریق تجارب تجسمی و نقاشی . جای تاسف بسیار دارد که والدین و مربیان کودک به د لیل عدم آشنایی با روانشناسی کودک و اصول بنیادی هنر کودکان ، این مسیر درست را تخریب می کنند . متا سفانه پرورش خلاقیت و هنر کودک در آموزش و پرورش ما شناخته شده نیست و از مقوله “آموزش و پرورش” فقط “آموزش” وجود دارد و”پرورش” اگرهست ، بسیار ضعیف می باشد که در نتیجه کودکان را از هدف بزرگ خلاقیت جداه کرده و به “مقلد و پیرو” تبدیل می کند که عوارض آن از قبیل تنش ، عدم خلاقیت ، عدم اعتماد به نفس ، وابستگی و روان پریشی است.
    پرورش خلاقیت در این راستا یعنی “به فعل در آوردن” و “هماهنگ کردن” تمام قسمت های ذهن کودک در جهت “نوآوری” ، که توسط مدیریت و نظارت مربی متخصص میسر می گردد و نتایج آن بطور خلاصه هماهنگی ، سلامتی ، خلاقیت و ابتکار می باشد .
    کلاس نقاشی کودک باید هماهنگ با روانشناسی کودک باشد و مربی علاوه بر این شناخت ، خود نیز با هنر مدرن آشنایی داشته و در این مسیر فعالیت کرده باشند تا تشخیص درستی از روند کودک داشته باشد . یعنی از دوره ای که کودک خود محور است تا زمانی که به دیگر محوری تغییر دوره می دهد با او هماهنگ بوده و او را از مسیر جدا نکند و به نوعی به بازیابی و کشف توانایی درونی کودک بپردازد تا زمانی که کودک ” تاثیر خود” را بر دیگران کشف کند.
    با این توضیح والدین باید کلاس نقاشی کودک خود را بسیار با مطالعه و دقت انتخاب کنند .بسیاری از والدین تصور اشتباهی از کلاس های خلاقیت دارند و به تصور اینکه نمی خواهند فرزندشان هنرمند شود از این کلاس ها دوری می کنند . در حالی که اگر کلاس بر پایه آموزش نباشد [و به شیوه ای که توضیح داده شد باشد] بسیار مفید بوده و کودک زمینه بسیار خلاقی خواهد یافت که در هر زمینه شغلی که در آینده وارد شود موفق تر عمل خواهد کرد.
    به زبان بهتر خلاقیت بزرگترین ودیعه الهی به انسان می باشد که باید آن را از کودکی شکوفا کرد. به امید نهایت استفاده از این هدیه بزرگ .

  4. آیا میدانید : داوینچی همزمان با یک دست می نوشت و با یک دست نقاشی می کرد !

    آیا میدانید : هیتلر از مکان های بسته وحشت داشت !

    آیا میدانید : مار می تواند تا نیم ساعت بعد از قطع شدن سرش نیش بزند !

    آیا میدانید : هر انسان تا ۸ دقیقه بعد از قطع گردنش هنوز به هوش است !

    آیا میدانید : اغلب مارها ۶ ردیف دندان دارند !

    آیا میدانید : قلب میگو در سر آن واقع است !

    آیا میدانید : ظروف پلاستیکی تقریبا ۵۰ هزار سال در برابر تجزیه مقاومند !

  5. سلام خانم شیخی با تشکر از زحماتتان

  6. باسلام
    خانم شیخی از زحمات شما متشکریم

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *