خانه > رضوان

رضوان

نام و نام خانوادگی مهناز مرتضوی
میزان تحصیلات لیسانس
سابقه خدمت ۹سال

 

۴ نظر

  1. کودکانه۳
    سال ۵۵ بود ۳۶ سال پیش که من ۴ سالم بود ماه رمضان آقام خدا بیامورز از چند روز قبل میگفت ذبیحی (از آخوند های معروف آن دوره می خواد با یکی (شاید یه کمونیست ) درباره خدا بحث کنه بالاخره موعد مقرر رسید و آقام سراپا گوش وچشم پای تلویزون نشسته بود من هم به خیال اینکه یه چیز با حالی مثل مسابقه محمد علی کلی که ساعت ۵ صبح پخش می شد پهلوی آقام نشستم ببینم چه جوری بحث میکنند.
    بحث شروع شد ومن هم مثل آقام سرا پا گوش شدم اما فقط چند کلمه فهمیدم که خدا ماده نیست و وقتی میگوییم یا کریم خدارا صدا میزنیم همین بعد هم که دیدم از مشت و رینگ خبری نیست پا شدم رفتم پی بازیم. ولی ولی ولی همین دو جمله تا ماهها بر افکار و زندگی من و ایضا زندگی یاکریم های محل که آن زمان تعدادشان هم کم نبود تاثیر شگرفی داشت من اعوذ بالله به دیده خدایی به آنها نگاه میکردم وآنها دیگه از دست من در امان بودند
    ولی من هنوز هم نمی دانم از کجا باید فهمید کدام یاکریم نر است وکدام قمری ماده شاید هم به همین دلیل بود که بعد از یکی دو ماه دوباره با سنگ ولنگه دمپایی وهر چه گیر دستم می آمد دنبال اون زبون بسته ها میکردم با این کلاه شرعی که اینا احتمالا ماده هستند ونر نیستند وهیچ اثری از خدایی در آنها نیست!

  2. نگاه کودکانه ۲
    دوست وهمکاری دارم ۳۸ ساله اهل شهر بابل تعریف می کرد که تا ۷ سالگی که به مدرسه رفته فکر می کرده تخم مرغ درخت دارد!

  3. به نام خدا
    با سلام واحترام
    مطلب خوبی بود متشکرم
    آیا میدانید زاویه دید کودکان با بزرگترها متفاوت است؟
    همه ما با این اختلاف برخورد کرده وآشناییم و به همین جهت است که نوع نگاه ،رفتار،گفتار،سئوال و عکس العمل های کودکان متفاوت غیر قابل پیش بینی و بعضا حیرت انگیز و خنده دار است.
    پیشنهاد میکنم تجربیات خود را به اشتراک بگذاریم در ادامه شاید بتوان به صورت کتاب هم منتشر کرد.

    برای دختر ۴سااله ام مجموعه قصه هایی را خریده بودم که روی کامپیوتر اجرا می شد ودر مراحل مختلف به کودک حق انتخاب میداد (جهت افزایش خلاقیت!) قصه شنگول و منگول بود که آقا گرگه میاد پشت در ، بچه ها ۳ انتخاب داشتند :۱- با موبایل خانم بزی تماس بگیرند ۲- از آیفون تصویری نگاه کنند ۳- در را باز کنند . شقایق دخترم بار اول در را باز کرد وآقا گرگه ازخجالت بزغاله ها در آمد و قصه تمام شد. من بهش توضیح دادم که اگر در را باز کنی گرگه بزغاله ها را میخوره. دخترم بار دوم هم در را بازکرد باز هم من اظهار فضل کردم اما بار سوم باز هم دخترم در را باز کرد با عتاب بهش گفتم بابا اینحوری که گرگه همش شنگول ومنگول رو میخوره و قصه تموم میشه چرا همش در راباز میکنی؟
    دخترم با حالت مهربانی پاسخ داد بابا آخه گرگه خیلی گشنه اس همش دلشو میماله گناه داره بذار غذا بخوره!

  4. بسمه تعالی
    خلاقیت در کودکان
    خلاقیت قابلیتی است که در همگان وجود دارد اما نیازمند پرورش و تقویت می باشد تا به سرحد شکوفایی برسد. فرد خلاق کسی است که از ذهنی جستجوگر و آفریننده برخوردار باشد.
    خانواده یکی از عوامل بسیار مهم در رشد و پرورش خلاقیت کودکان محسوب میگردد ، « کلیگان » (۱۹۷۱) معتقد است، برای ظهور خلاقیت راههای زیادی در شیوه های فرزند پروری وجود دارد که میتواند باعث ظهور یا محو خلاقیت شود. نحوه تربیت و استفاده از شیوه های دموکراتیک یا مستبدانه ، اعمال نحوه انضباط و شیوه ابراز محبت هر کدام به نوعی در پرورش یا سرکوب خلاقیت کودکان موثر است.
    با تشویق و تایید رفتار کودک و فراهم اوردن زمینه های مساعد و تدارک بازی های دلخواه او قدرت تخیل و خلاقیت کودک را تقویت کنید.
    خیال پردازیهای کودکان را سرزنش نکنید زیرا خلاقیت او را محدود می سازید.
    تحقیقات نشان میدهد که والدین کودکان خلاق در رفتار خود هماهنگی بیشتری نشان میدهند،کودکان خود راآنگونه که هستند قبول دارندو آنها را به کنجکاوی درباره اشیاء
    تشویق میکنند و آنان را درانتخاب موضوعات مورد علاقه آزاد می گذارند و کارها و برنامه های آنان را تحت نظر دارند و پیگیری می کنند.
    بهترین زمان برای یافتن خلاقیت کودکان ،تماشای آنها به هنگام بازی است.خلاقیت عامل مهم بازی است.
    کودک خلاق اغلب از منابع خود به انواع و اشکال مختلف و گاه حیرت انگیز استفاده می کند.ممکن است یک جعبه خالی برای کودک خلاق ارزشی به مراتب بیش از بهترین و پیچیده ترین اسباب بازیها داشته باشد.
    ویژگیهای کودکان خلاق
    ۱٫کودکان خلاق اغلب با آب و تاب حرف میزنند.ذکر جزییات یک ماجرا و به تفضیل سخن گفتن میتواند نشانه قدرت خیال وتصور زیاد باشد.
    ۲٫دقت و توجه شدید در گوش دادن ،مشاهده کردن یا انجام دادن کاری دارند.
    ۳٫شور و نشاط و مشغولیتهای شدید جسمانی دارند.
    ۴٫در صحبتهای خود از قیاس استفاده میکنند.
    ۵٫عادت به وارسی منابع مختلف دارند.
    ۶٫با دقت به اشیاء و پیرامون خود می نگرند.
    ۷٫اشتیاق به صحبت کردن درباره کشفیات با دیگران دارند.
    ۸٫توانایی ابداع بازیهای جدید و تغییر در بازیها را دارند.
    ۹٫در گفتار خود جسارت زیادی دارند.
    ۱۰٫سوالات عجیبی طرح می نمایند.
    ۱۱٫کنجکاوی زیادی برای سر در آوردن از امور دارند.
    برای افزایش خلاقیت کودکان باید:
    ۱٫هرگز کودک را تحقیر نکنیم.کودکی که احساس حقارت کند هرگز دست به خلاقیت نمی زند.
    ۲٫محیطی مناسب برای انجام کارهای خلاق آنها فراهم نمایید.
    ۳٫امکانات و وسایلی در اختیار آنها قرار دهید تا به کمک آنها خلاقیت های خود را ابراز نمایند.به عنوان مثال:وسایل موسیقی،نقاشی و طراحی و …
    ۴٫کارهای خلاق کودکان را تشویق کنید و انها را در معرض نمایش قرار داده واز ارزیابی بیش از حد آنان خودداری کنید.
    ۵٫به عنوان بزرگسال،خود به انجام کارهای خلاق بپردازید و اجازه دهید کودکان شما شاهد کارهای خلاقتان باشند.
    ۶٫به شیوه های آموزشی در خانواده خود توجه داشته باشید.
    ۷٫برای کارهای خلاق دیگران ارزش قایل شوید.
    ۸٫از تاکید بر تصورات قالبی در خصوص جنسیت کودکان خودداری نمایید.(به عنوان مثال:دختر ماشین بازی نمی کند،پسر عروسک بازی نمی کند یا پسر گریه نمی کند.)
    ۹٫اگر مشکلات یا گرفتاریهایی در خانواده وجود دارداز آن مشکلات به شیوه مثبتی استفاده کنید و با تشویق به کودک خود اجازه ابراز احساسات و اظهار نظربدهید.
    ۱۰٫اجازه بدهید کودک خودش باشد حتی اگر رفتارهای عجیب از او سر بزند .
    ۱۱٫در حضور جمع ،کودک خود را خلاق معرفی نکنید ،در غیر این صورت اطرافیان انتظارات بیش از حدی از کودک شما خواهند داشت.
    ۱۲٫با کودک خود شوخ طبع و مهربان باشید.

پاسخ دادن به دستانی لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *